Brev:
Svingende appetit
21. maj 2009
Alder:
17 mdr.
Svingende appetit
Kære Helen.
Min søn er nu 18 måneder gammel, og hans appetit er meget svingende. Og han er blevet kræsen! Før i tiden ville han gerne spise fisk - både som pålæg og til aftensmad - men nu nægter han det kategorisk. Der er jo mange gode ting i fisk - er der andre måder han kan få de gode fedtstoffer fra fisk på?
Grøntsager er lige pludselig også blevet mindre attraktivt (frugt spiser han masser af). Jeg kan få ham til at spise majs, gulerødder og agurk uden problemer. Men de rigtig gode grøntsager som avocado, broccoli og blomkål gider han bare ikke - heller ikke i mos. Jeg prøver så til gengæld at putte en masse grøntsager i kødsovsen og frikadellerne samt bla. spinat i risotto, og det vil han gerne spise - men er det nok..?
Er det normalt, at børn i den alder er kræsne?
Som jeg tidligere har skrevet til dig, er han meget aktiv, nysgerrig og glad - så på alle måder trives han. Men ... han er jo en slank dreng - jeg kan se på hans vægtkurve (i følge livets bog) at han er faldet en kurve ned. Så derfor nager det med maden mig (måske mere end det burde..?) Og hvor meget skal jeg gå op i de kurver, nu når han har den alder, han har? Han burde vel være i den alder, hvor han selv regulerer sit madbehov?
Jeg håber, at du (som sædvanligt :-)) kan hjælpe mig lidt på vej mht. maden.
Mange hilsner fra mor