Svar: Svingende appetit
21. maj 2009
Alder:
17 mdr.
Kære mor
Jeg kan godt se at din dreng falder lidt ned på kurven, han ligger dog stadig meget gennemsnitligt og det ser ud som om at han holder vægt og længde der, så måske er han bare ved at finde sit leje ... Der er i hvert fald ikke noget kritisk over kurven, som den ser ud lige nu :o)
Men du skal naturligvis være opmærksom og sørge for at din dreng får så varieret en kost som muligt og her især være opmærksom på indtag af fisk - meget gerne fra fisk som du nævner, men også via mælkeprodukter. Du kan variere mellem sødmælk og letmælk - altså produkter med 1,5% til 3,5% fedtindhold, når du giver ham drikke mælk, yoghurt og lignende.
Derudover er protein vigtigt for væksten - og det får han især via kød, fisk, fuldkornsprodukter og også æg. Du må derfor meget gerne give ham hårdkogt æg, omelet, æggepandekage eller lignende til frokost en gang imellem ligesom du også bør vælge brød med højt fiberindhold.
Det er meget normalt at appetitten svinger og at børn i din drengs alder er meget selektive i deres madvalg. Derfor er det en god idé at se på indtaget over flere dage, fordi man så får et mere klart billede af hvor varieret barnet egentlig spiser. Det betyder således ikke så meget, hvis han den ene dag hellere spiser rød peberfrugt og ærter og den næste dag så hellere vil have gulerod og majs ...
Derudover er det fortsat vigtigt med små hyppige måltider, fremfor store og få måltider. Ved at få lidt og tit, så holdes blodsukkeret stabilt og han har hele tiden energi til at udforske verden og udvikle sig.
Og så er det rigtig fint at skjule lidt grøntsager hvor du kan komme til det - i frikadellefarsen, kødsovsen, bollerne osv. Det tæller med og er bedre end ingenting. Du skal også være opmærksom på at grøntsagsmos kan bruges som smørbart pålæg, så du kan lave lidt blendet grøntsagsmos, krydre det med lidt hvidløg, citron, oregano, timian eller lignende og smøre det på brøddet, så han på den måde alligevel får lidt flere grøntsager end han ellers ville få :o) Grøntsagssupper og forskellige tærter kan også nogle gange bruges.
Nogle forældre vælger at tilbyde børnene grøntsagsjuice en enkelt gang dagligt, fordi barnet lettere vil indtage grønt, hvis det drikkes og det kan være med til at give lidt ekstra vitaminer osv. Det kan være helt fint at gøre det sådan, det kan være en måde at få lidt ekstra grønt i barnet på, man skal dog huske på at fibrene ikke kommer med, så det giver ikke barnet samme indtag, som hvis barnet spiste grøntsagerne som de er. Det kan dog være bedre end ingenting ...
Med hensyn til fisk, så er det rigtigt at det er godt for ham at få fisk næsten dagligt og husk her at de helt simple fiskeretter som makrel, torskerogn, tun og også rejer og muslinger hører med og det kan du måske godt få ham til at spise lidt af. Også fiskefrikadeller, rødspættefileter osv. er helt fint.
Hvis du føler at hans indtag af fisk er for lidt i forhold til hvad du synes han har behov for, så kan du også give ham Omega-3 fedtsyrer ved at medtænke hørfrø og hørfrøolie, rapsolie eller valnøddeolie. Det kan du bruge i madlavningen og du kan købe brød med hørfrø i. Derudover får man også omega-3 fedtsyrer fra forskellige bælgfrugter og via forskellige grønne grøntsager - så han kan godt få det tilført uden at spise store mængder fisk.
Man kan også tilbyde barnet flydende fiskeolietilskud, men det anbefales faktisk ikke. Som udgangspunkt anbefales det at man giver sit barn rigtig fisk, fordi man netop via fisk også for f.eks. d-vitamin, jod og selen - en række vigtige vitaminer og mineraler, som er fjernet fra olietilskuddet man køber - men ikke desto mindre vigtige ting for barnets hjerne og nervesystem.
Men når alt dette er sagt, så lyder det som om at din dreng spiser fint og varieret nok i forhold til sin alder og generelt er godt dækket ind. Føler du at han mangler noget, så må du evt. supplere med en multivitamin tyggetablet til børn fra 1 år.
Håber ovenstående hjælper lidt på vej og giver lidt ro:o) Fortsat held og lykke og fortsat god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske