Svar: Flaske om natten - 8 mdr.
21. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Lisa
Det vil normalt være sådan at børn i 8-9 måneders alderen har behov for 3 flasker dagligt og de vil ligge mest hensigtsmæssigt aften, sen aften og tidlig morgen. Det er netop hensigtsmæssigt fordi et indtag af mælk her, levner bedre plads til den rigtige mad i løbet af dagen - derfor er det normalt flaskerne om dagen som fjernes først.
Omkring 10 måneders alderen vil de fleste børn kunne nøjes med 2 flasker dagligt og man lægger dem ofte aften og sen aften eller aften og så i løbet af natten/tidlig morgen, hvor barnet vågner og melder sig selv. Det vil sige at man f.eks. giver en flaske kl. ca 20 og så igen kl. 03/04, hvorefter barnet sover til næste morgen tidlig og står op og starter med grød. Barnet kan også få flaske omkring kl. 20 igen omkring midnat og så sove sammenhængende til næste morgen tidlig, hvor barnet så får grød.
At Gustav således har behov for flaske sen aften og tidlig morgen er således helt normalt for hans alder, udvikling, mælkebehov osv.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur - hvis han har sprunget morgenflasken over, så vil det være fint at give ham flasken inden formiddagsluren, men ellers skal han ikke have flaske om dagen.
Frokost 11.30-12: Bondebrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg osv. Evt. suppleret med grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13.30 som nu og flasken begynder ofte at kunne blive sprunget over.
Eftermiddag 16: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt, vand af kop. Kan også så småt begynde at få lidt tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Skal have både moset mad og mad i stykker, kartofler kan moses med sovs og små stykker frikadelle kan gives ved siden af, pastaskruer, kartoffelbåde, kogte grøntsager osv. i hånden - præcis som I er begyndt på, suppl. med mos. Vand af kop.
Mange familier indfører en godnatgrød i denne alder, så man er sikker på at barnet er fyldt godt op til natten.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover til næste morgen tidlig uden at få mælk.
Hvis jeres dreng er glad for flasken med modermælkserstatning så synes jeg ikke der er grund til at give ham vælling, så tænker jeg, at I i stedet skal prøve at få lidt ekstra grød, brød, mos osv. i ham - og generelt dagen igennem og ikke kun om aftenen :o)
Uroen om natten hænger dog også meget sammen med hans alder og skyldes ikke manglende mad, det er fordi der sker så meget med ham lige nu, at han sover mere uroligt.
Jeg håber mine tanker og plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske