Brev:
Nedsat appetit - 5 mdr.
21. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Nedsat appetit - 5 mdr.
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig fordi min søn på nu næsten seks måneder havde meget urolige nætter og samtidig var meget sulten. Det er heldigvis blevet meget bedre og han vågner nu i gennemsmit 2 gange - omkring midnat og kl. 03 - hvor han får en flaske. Han har altid været en utrolig sulten dreng og jeg har aldrig haft nemt ved at mætte ham. Derfor stoppede jeg med at amme helt lige før han blev 5 måneder og startede op med grød og mos, da han blev fire måneder. Han får Allomin 2
Mit spørgsmål denne gang handler om, at hans appetit har ændret sig meget indenfor de sidste 3-4 uger. Det kan bedst illustreres via en beskrivelse af hans døgnrytme.
Kl. 06 vågner han - vi hygger lidt i sengen, han bliver vasket, kommer i tøjet og får risgrød + vand af en kop
Kl. 08 - han bliver lagt i barnevognen og får sin første lur. Den varer mellem 2-3 timer
Kl. 11-12 (ca) får han tilbudt en flaske mme - afviser denne, eller drikker måske 20-40 ml. Jeg bliver ved med at tilbyde ham flaske til han bliver lagt ud til sin næste lur
Kl. 13 (ca) - han bliver lagt i barnevognen til sin anden lur. Den kan vare fra alt mellem ½ time til to timer.
Kl. 15 bliver han atter tilbudt en flaske mme - drikker med lidt god vilje måske 80-100 ml, men det kan kræve mange forsøg. Bliver han ved med at afvise flasken tilbyder jeg ham nogen gange mos. Og dette vil han nogen gange godt spise
Kl. 17.30 får han atter grød og vand af kop - spiser godt
Kl. 18.30 bliver han puttet med en flaske mme- spiser måske mellem 30-50 ml
Kl. 23 vågner han og får en flaske, spiser ca 100-150 ml og det samme gør sig gældende midtnat
I løbet af dagen tilbyder jeg ham flaske mange gange ud over de skitserede faste måltider for at sikre at han får dækket sit behov, han afviser den dog de fleste af gangene.
Han er en sund dreng på 8 kg, glad og smilende, altid i bevægelse og bruger sin krop utrolig meget. Men jeg synes ikke han får nok at spise/drikke i løbet af dagen. Det underlige er, at jeg altid har kunnet få ham til at spise, så denne problematik er meget ny for mig. Skal jeg tilbyde ham andet end mme? Han har indtil videre taget vel imod alt det nye mad, som jeg hidtil har tilbudt ham.
Når min dreng er lagt kl. ca. 18.30 har han fået en vane med at vågne mange gange. Indtil et vist punkt kan vi berolige ham ved at give ham hans sut, men ofte bliver vi nødt til at give mme før han falder rigtig i søvn igen. Det kan dreje sig om alt mellem 30-100 ml. Uanset hvad vågner han omkring midnat og skal have en flaske. Jeg synes det tyder på, at han ikke får dækket sit behov i løbet af dagen.
Derudover han han hidtil aldrig afvist flasken, men har altid gerne ville have mme. Så grunden til at han afviser mme nu skyldes ikke, at han ikke kan lidt det.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Venlig hilsen
Marie Louise