Svar: Nedsat appetit - 5 mdr.
21. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Marie Louise
De fleste børn vil i din drengs alder have behov for ca 6 flasker i døgnet og det er normalt at barnet har behov for mælk om aftenen, igen inden midnat og igen tidlig morgen. De fleste børn er faktisk 6 måneder inden de kan springe mælken midt om natten over - men måske din dreng godt kan dette allerede nu - det lyder faktisk sådan.
Det vil være fint at du tilbyder ham skemad 3 gange dagligt og du skal her fokusere på at han stadig ikke skal spise meget store mængder. Det er vigtigt at der fortsat er plads til mælk i maven og hans indtag af skemad bør ikke fjerne lysten til mælk. Det er således bedre at du giver ham 3/4 dl. grød eller mos og følger efter med en flaske, fremfor at give ham 1½ dl. grød eller mos og han så ikke vil drikke sin flaske ...
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine skitserede tider ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre, vågner han ikke og beder om flasken, så start med grød som nu og giv så flasken inden han puttes til lur
Morgen 7-7.30: Grød med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til morgenlur kl ca 8 som nu
Frokost 11-11.30: Grød, evt med frugtmos, eller tilbydes grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes flaske, evt. lidt frugtmos
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19-19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre
Nat: begynder at kunne springe flasken midt nat over og således sove ca 5 sammenhængende timer uden at få mælk.
Det er meget vigtigt at du ikke presser din dreng til at tage flaske hele dagen igennem, men at du holder dig til at give ham den på fast tider. Hvis du presser ham igen og igen, så risikerer du at han afviser fuldstændig. Det er som sagt også vigtigt at du giver ham skemad - men at du holder mængden af skemad nede, så der fortsat er plads i maven til mælk. Giv ham derfor ikke alt for store portioner grød og mos. Derudover er det vigtigt at der lige når at gå lidt tid imellem at han får skemad og så tilbydes flaske - det skulle gerne fremgå af planen for dagen hvordan ...
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske