Svar: Søvn og generel bekymring?
22. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Maria
Tillykke med den lille pige, som virkelig lyder til at stortrives på alle måder :o)
Hvor er det dog irriterende, at nogen i jeres omgangskreds kan kommentere så negativt og på en sådan måde, at du bliver usikker på hvorvidt det du nu gør er rigtigt ....aaargh! Det du fortæller lyder så fint, så hold fast i din fornemmelse og tro på dig selv.
Der er absolut intet i vejen med at du har siddet med din datter, ladet hende sove hos dig, vugget hende og være omkring hende da hun var spæd - det lønner sig jo netop nu, hvor hun tydeligt uden problemer lægger sig til at sove. Netop det at du har siddet med hende og haft så tæt fysisk kontakt har jo gjort at du har lært hende rigtig godt at kende, du har set alle hende små signaler, lyttet til hvert eneste klynk, studeret hver eneste lille trækning hun har haft i sit ansigt og gjort med sin krop og du læser hende derfor rigtig godt.
Der er således ikke tvivl om at tiden også arbejder for jer og at det på sigt vil give ro, I skal nok få mere ro på om aftenen også - tro mig :o)
Men når det er sagt, så lyder det dog også som om at lillepigen er sulten og har behov for lidt mere mad og det er derfor rigtigt set, at du har forsøgt med lidt skemad. Det skal dog ikke være mos du skal give hende, men derimod grød og så skal hun have det om dagen og ikke om aftenen. Stille og roligt vil et øget indtag om dagen også påvirke aften og nat - præcis som med søvnen - de gode vaner skabes først om dagen og derefter aften og nat :o)
Når du ammer hende om dagen, så prøv at have fokus på at hun skal spise rigtig effektivt og godt. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt er opmærksom på ting omkring sig og derfor også meget let lader sig forstyrre, derfor slipper hun måske brystet lidt hurtigt og lader sig nøjes med lidt - hvor hun måske godt kunne spise lidt mere. Ved at tanke hende ekstra op i dagtimerne, kan du således undgå at hun søger brystet hele natten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9: Ammes effektivt og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Grød af ris, majs, hirse, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: Ammes effektivt, evt. med skiftning imellem amningerne, så hun ammes fra den ene side, når hun vågner af lur og ammes fra modsatte side inden du putter hende til 3 lur.
Sover sin 3 lur
Aften 18: Lige nu ammes, men stille og roligt når grøden til frokost kører, så indfører du lidt grød eller grøntsagsmos her og vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunkt afhænger af hvor længe hun har sovet 3 lur og hvor sent 3 lur ligger.
Sen aften/tidlig nat 23-01: Ammes og begynder måske at kunne sove til næste morgen tidlig uden at få mælk. Nogle har dog stadig behov for amning 23, 03 og 06 og det er okay, hvis det er sådan. Omkring 6 måneders alderen plejer man dog at kunne springe amningen midt nat (03) over.
Prøv om du kan putte hende i egen seng om aftenen, når hun skal sove og lad hende sove i egen seng om natten, når du har ammet hende. Det er dejligt at putte sammen med hende, men hun dufter også din mælk og har svært ved at undvære amning, når hun ligger lige foran mælkebaren, så at tilbyde hende brystet, når det er et reelt behov er godt, men at lade hende sove for sig selv og lære at komme videre i søvnen uden at få bryst er også godt :o)
Lad være med at sammenligne med andre børn - at blive lagt i et værelse alene med en sut og sove hele natten lang og kun være 4 måneder - det lyder faktisk ikke så normalt ...
Jeg håber ovenstående giver lidt ro og at planen for dagen hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske