Brev:
Ammes fuldt og har dårlig soverytme
9. maj 2004
Alder:
3 mdr.
Ammes fuldt og har dårlig soverytme
Min datter på 3½ måned sover utrolig dårligt om natten, og det er ved at køre mig lidt ned, da jeg ikke har fået to sammenhængende timers søvn i lang tid.
Hun bliver puttet i sin egen seng ml. 20 og 21 og det går fint. Vi har et lille putteritual, og det får hende som regel til at falde i søvn. Men så er det også slut - derefter vågner hun hver 1½ time natten igennem. Det starter med at hun begynder at fægte med arme og ben og klynke (her er hun endnu ikke vågen) og så udvikler det sig indtil hun skriger og vågner.
Jeg har prøvet alt, synes jeg. At give hende sutten og stryge hende over kinden, når jeg kan høre hun begynder at ligge uroligt. At lade hende ligge. At tage hende over i min seng (hvis hun får lov at sove natten igennem i min seng er det det samme - her vågner hun også efter 1½ time, så det virker ikke som om det er tryghed udelukkende). At amme hende (hun vil altid gerne ha en trøstetår men er ikke skrupsulten ) eller lade være. Zoneterapi og mylicondråber (da det virker som om hun har ondt i maven - hun laver også presselyde og prutter en del). Det eneste der kan få hende til at falde helt til ro er at sove ovenpå mig - mave mod mave, men det resultere i, at jeg ingen søvn får.
Hun vil gerne sutte/ammes hver gang hun vågner om natten, men er som sagt ikke vildt sulten. En sundhedsplejerske har sagt til mig, at babyer ikke kan skelne mellem sult og ondt i maven, og at jeg derfor ikke bør give hende for tit om natten, da det så kan blive en ond cirkel.
Om dagen sover hun rimeligt udenfor i barnevognen - 1 lur af ca. 1½ time og 1 lur på ca 2-3 timer.
Hun spiser (ammes fuldt ud) 4 gange om dagen.
Jeg havde regnet med at når hun nåede denne alder ville det blive bedre med søvnen/maven? I min mødregrupper er de alle begyndt at sove ml. 4-8 timer i træk om natten kun afbrudt af en enkelt eller ingen amning.
Jeg synes det er ved at gå lidt i hårdknude, så jeg søger inspiration til at komme videre.
Med venlig hilsen
Suzanne