Svar: Ammes fuldt og har dårlig soverytme
9. maj 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Suzanne
Duskriver at du ammer din datter fuldt ud og at hun bliver ammet 4 gange om dagen, samt trøstetåre i løbet af natten.
Ud fra din beskrivelse så tror jeg umiddelbart at du skal forsøge at lægge hende hyppigere til i løbet af dagen. For det første har børn omkring 12 ugers alderen ofte appetitspring, dvs at de begynder at blive så store at de har behov for mere mad, ved at græde mere og være mere urolige, bliver de lagt mere til og der produceres mere mælk.
Samtidig så begynder nogle børn omkring 4 mdr´s alderen at vise interesse for den mad, som de voksne putter i munden, følger maden med øjnene osv.
Din datter ligger jo aldersmæssigt i mellem disse to aldre og jeg tror derfor det ville være godt, hvis du forsøgte at amme hende 1-2 gange mere om dagen. Hvis hun nogle gange sover et stræk på 5 timer i løbet af dagen, så synes jeg du skal vække hende og tilbyde hende brystet en ekstra gang her. Det er mere hensigtsmæssigt at hun sover et langt træk om natten, f.eks. fra kl 12 til 5 om morgenen.
Børn har en fantastisk evne til at kunne spise i søvne. Det vil derfor være en god idé at du ammer hende, når du selv går i seng, så hun bliver fyldt lidt mere op til natten og du samtidig når at få et par sammenhængende timer, før hun er på igen.
Efter min mening sker der ikke noget ved at holde hende igang om dagen og altså også vække hende hvis hun sover lange lure er, simpelthen for at få lidt mere mad i hende. Det er vigtigt at I får indarbejdet en rytme, hvor hun er vågen om dagen og sover om natten og ikke pludselig bytter rundt på det.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske