Svar: Måltider, lure, putning
22. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Mille
Det vil helt bestemt være rigtig godt at du giver din dreng 2 måltider skemad dagligt og så holder mængden nede. Det er således bedre at han får 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt.
Jeg anbefaler dette fordi det for det første giver bedre plads til mælk i maven, han vil ikke afvise brystet på samme måde, som hvis han er fyldt helt op med skemad og det er vigtigt i forhold til at give ham væske nok og holde maven igang. Men derudover har det også betydning for hans indtag, ved at tilbyde ham 2 gange dagligt, så kan du variere hans indtag af fødevarer og det er vigtigt i forhold til at han begynder at tage lidt på, vil holde maven igang osv.
Du kan give ham grød af ris, majs, hirse og boghvede og du kan varierer smagen ved at bruge forskellige former for frugtmos som topping. Hold igen med banan, da det kan virke forstoppende, men giv ham gerne æblemos, pæremos, sveskemos eller lignende. Du kan koge frugtmos selv eller du kan købe frugtmos på glas - det er også rigtig fint :o)
Du kan give ham grøntsagsmos og her af de mildere grøntsager, start f.eks. med kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash. Du kan variere mellem de forskellige grøntsager og lade mossen tage udgangspunkt i de grøntsager I selv spiser om aftenen eller du kan købe mos på glas, beregnet til børn fra 4 måneder.
Det lyder fint at han kan holde sig vågen 2-2½ time, nogle gange vil han måske have behov for at sove efter bare en time, andre gange vil han måske holde sig vågen i 3 timer - det varierer fra dag til dag og du må her stadig være fleksibel.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes effektivt
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30. Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Ammes rigtig godt igen
Sover her sin 3 lur, som ofte er den korteste lur i løbet af dagen.
Aften 18: Grød med frugtmos eller grøntsagsmos lavet af milde grøntsager, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20. Tidspunktet afhænger af hvor sent den 3 lur ligger og hvor lang tid han sover
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 03: Har ofte også behov for amning her
Det er meget fint at amme ham i forbindelse med at han skal sove, så han er fyldt godt op med mælk og tager en lidt længere og mere sammenhængende lur. Men prøv at putte ham lige inden han falder helt i søvn.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Du må gerne holde ham svøbt, så han føler sig omsluttet ligesom når han er i dine arme. Det er bare et klæde der er omkring ham i stedet for din favn. Svøb ham evt. inden du ammer ham og put ham så fra din favn svøbt og ned i barnevogn eller egen seng.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger barnevognen så tril den lidt frem og tilbage.
Jeg håber ovenstående plan og tanker hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske