Svar: Opvarmning af grøntsagsmos og skoldning af tallerken?
22. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Kære forældre
Tallerken, bestik, glas osv. skal ikke skoldes før brug. Det er fint at vaske det op som I gør normalt (i hånden eller i opvaskemaskine) og børnene kan således spise af det samme som I andre.
Med hensyn til grøntsagsmos og frysning/optøning så lyder retningslinierne:
- Det kan være en fordel at fryse ned i små plastbægre lagt i en frysepose. Vær opmærksom på at der har været en del skriverier omkring brug af isterningebakker, som kan afgive skadelige stoffer. Det anbefales derfor at bruge bøtter som er beregnet til frysning af mad.
- Maden kan opbevares 1-2 måneder i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader.
- Spædbarnsmad, som har været frosset, må aldrig fryses igen. Den skal kasseres, hvis den har været optøet.
- Kød og fisk optøs i en skål i køleskabet. Optøning i en plastpose i koldt vand kan bruges, hvis det skal gå hurtigt. Optøning i varmt vand frarådes på grund af stor bakterievækst.
- Frugt og grønt, som skal koges, optøs direkte i gryde fra fryser. Herved bevares smag, vitaminer og mineraler bedst.
Med hensyn til hvorvidt grøntsagsmos skal koges, så vil jeg umiddelbart sige ja - jeg ville optø det til kogepunktet, men når du så kommer den kolde mme i, så vil mosen blive fint tempereret og klar til servering.
Med hensyn til fedtstof i grød og mos, så er det sådan at det anbefales at tilsætte 1 tsk. fedtstof i den hjemmelavede grød og grøntsagsmos, køber man færdiglavet børnemad behøver man ikke tilsætte ekstra fedtstof.
Det anbefales at skifte mellem de forskellige fedtstoffer, så barnet får både smør eller smørlignende produkter og plantemargarine og/eller planteolier som majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie. Det kan være godt at bruge netop planteolie i grøntsagsmosen, fordi barnet via mælken naturligt vil få en del fedt af samme type som der i mælk (sødmælk især).
Det er også sådan at laver man grød udelukkende på modermælkserstatning så behøver man ikke tilsætte ekstra fedtstof, men laver man grød på modermælk, vand eller sødmælk så skal der tilsættes ekstra fedtstof i hver portion grød eller mos.
Jeg håber ovenstående er svar på dine spørgsmål og så vil jeg anbefale dig at købe bogen "Mad til spædbørn og småbørn", lavet af Sundhedsstyrelsen Du køber den på apoteket.
Fortsat held og lykke med dem begge :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske