Svar: 3 årig der skubber og slår
9. maj 2004
Alder:
3 år
Kære bekymrede mor
Du skriver ikke noget om hvordan din søns sprog er. Ofte er det jo sådan at børn som har svært ved at kommunikere verbalt (hvilket stort set alle børn jo på et eller andet plan har i den alder) begynder at bide, slå, rive osv.
Det er altid svært at være forældre til et barn som slår og bider, ligesåvel som det er svært at være forældre til det barn som bliver slået og bidt. Omgivelsernes reaktion har betydning for hvordan barnet lærer at det ikke skal slå eller bide. Man skal naturligvis fortælle sit barn at det ikke er rigtig gjort og man skal også trøste det barn som det går ud over, men hvis man skælder for meget ud og på den måde giver f.eks. bideriet for meget opmærksomhed, så barnet får stor skyldfølelse, så kan man godt risikere at fastholde sit barn i den 'dårlige vane'.
Det er vigtigt at man forsøger at finde ud af hvorfor din dreng gør det. Grundene kan være mange. Det kan være at han er blevet vred over noget, det kan også være en form for forsvar, en impulsiv handling, en reaktion på ikke at blive lyttet til mv.
Når man oplever at barnet bider eller slår, så er det derfor vigtigt at man snakker med ham om hvorfor det skete og hjælper ham med at sætte de ord på, som han selv mangler. 'Du blev bare så vred at du kom til at slå' eller 'jeg kan se at du er ked af at du bed, jeg er sikker på at næste gang, så du bliver vred, så bider du ikke'. Barnet kan naturligvis ikke huske dette næste gang, men det lærer efterhånden.
Til det barn der bliver bidt eller slået kan man sige 'du bliver så ked af det, når xx bider, det kan jeg godt forstå for det gør også bare så ondt'. På den måde fortæller man at det er forkert, og din søn lærer gennem indføling med det andet barn at det er forkert, uden at 'puste til ilden'.
At slå eller bide igen er aldrig en god løsning, det vil kun forstærke.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske