Brev:
Overgang fra mælk til grød
25. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Overgang fra mælk til grød
Hej igen Helen :)
Min dreng er over 4.5 måned gammel, og vi er nu begyndt at tilbyde ham lidt risgrød at spise... men der er nogle ting jeg må have afklaret!
Er det meningen at han kun skal tilbydes grød en gang dagligt eller til hvert "hovedmåltid"?
I starten, som kun er knap en uge siden, fik han en gang dagligt og ca 1,5 tsk fuld. Jeg laver grøden lunken og tilsætter modermælkserstatning... Nu er jeg så begyndt at give ham et par gange dagligt, men har læst at det nok ikke er så godt?
Hvornår skal han evt så have mere end en gang om dagen?
Jeg sætter stille og roligt mængden op, men hvornår kan jeg bare lade ham spise det han kan?
Skal jeg tilsætte fedtstof? som feks smør eller olie...
Hvor længe skal jeg kun tilbyde risgrød, før jeg præsenterer f.eks. kartoffelmos eller frugtmos? Han har tidligere døjet med at komme af med afføringen, og jeg har nemlig hørt at sveskemos er godt for det.. må han få det nu?
Jeg ammer ham stadig, men han får også modermælkserstatning til hvert måltid, fordi jeg ikke har mælk nok... skal jeg så give ham både grød, erstatning og amme til måltidet? Eller vil hans mave kunne klare bare grød og måske flaske?
Han er noget urolig om natten i disse dage, og har svært ved at falde i søvn. To gange har han haft en voldsom grædetur, som jeg aldrig har oplevet før!! jeg blev helt bange...Kan det være fordi der sker noget nyt for ham lige nu? Han er tyve uger i morgen, så måske er det et af de her tigerspring? Han virker nemlig mere urolig og træt end han plejer, og som om han har brug for meget nærkontakt..
Det var mange spørgsmål... glæder mig til svaret!