Svar: Overgang fra mælk til grød
25. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Når man starter med grød, så er det godt at starte om dagen, f.eks. starte til frokost. I begyndelsen ammer man eller giver man flaske fuldstændig som man plejer og skemaden kommer således ud over den vanlige mængde mælk. I begyndelsen giver man kun få skefulde af gangen og stille og roligt øges så mængden.
Det er godt at starte med lidt risgrød, majsgrød eller hirsegrød. For at variere smagen lidt, kan man komme en lille smule frugtmos på grøden. Man bør starte med kogt frugtmos og holde igen med f.eks. bananmos af hensyn til barnets mave. Lidt sveskemos, pære eller æblemos kan man dog sagtens give. Man kan lave grød og frugtmos selv eller man kan købe færdiglavet børnemad og frugtmos på glas, det er helt op til dig, hvad du synes er bedst og hvad du har overskud til. Ernæringsmæssigt er der ikke noget i vejen for at starte med den færdiglavede mad.
Start med 4-5 tsk grød, evt. med lidt frugtmos, til frokost og tilbyd lidt vand af en kop sammen med skemaden. Da din dreng kun er 4 måneder skal du gå meget langsomt til værks. Det er vigtigt at stoppe efter 4-5 skefulde også selvom han viser interesse for mere, så du er sikker på at han ikke får maveproblemer. Øg ham langsomt over flere dage og tilbyd ikke mere end max en lille dl.
Når han kan spise det og det går godt, maven fungerer osv. så kan du begynde at øge ham til to måltider dagligt - det vil ofte være i 5 måneders alderen. Her kan han så få lidt grøntsagsmos til aften, netop med udgangspunkt i de grøntsager i andre spiser - gulerod, kartoffel, blomkål og broccoli og lignende milde grøntsager.
Hvis det går rigtig godt med skemaden og han virker meget parat, så må du også gerne allerede nu give ham to gange dagligt. Generelt gælder at det er bedre at give ham 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl og han så kun spiser en gang dagligt. Ved at tilbyde lidt mindre 2 gange dagligt, så får han får det første et større udvalg af forskellige vitaminer osv. men det levner også bedre plads til mælken i maven. Mælken er fortsat hans vigtigste indtag og kommer således forsat ved siden af indtaget af skemad.
Antallet af amninger eller flaske er altså fortsat det samme, først omkring 7 måneders alderen vil skemaden normalt begynde at fylde så meget, at nogle af amningerne kan springes over.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13. Tidspunktet varierer lidt efter hvor sen og hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Sover sin 3 lur
Aften 18: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Nat 03: Ammes. De fleste børn har fortsat behov for mælk midt nat i denne alder.
Som du kan se indeholder planen her fortsat mange amninger/flaske og jeg har sat flaskerne ind om aftnen. Hvis du gør det anderledes er det helt fint.
I hjemmelavet mad skal der tilsættes fedtstof i hver portion og det anbefales her at du skifter mellem de forskellige former for fedt: smør, olie, plantemargarine osv. Hvis maden laves udelukkende på modermælkserstatning så behøver du ikke tilsætte fedtstof.
I den industrielle børnemad behøver man heller ikke tilsætte fedtstof.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre i gang, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske