Svar: Grød og sut
25. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Hej Maria
Det er fint at være øko-flipper-rasmus-modsat, hvis man har overskud til det ... der er dog ikke spor i vejen for en gang imellem eller måske især i starten at vælge de færdiglavede produkter. De fleste af de babymadsprodukter man køber til børn idag er økologiske, det er praktisk og børnene kan rigtig godt lide dem - i sidste ende er det vigtigste trods alt at barnet spiser og har det godt ...:o)
Så mit råd er at forsøge sig frem, se hvad der fungerer bedst i den enkelte familie. Man kan nogle gange godt have en masse tanker og idéer og det er rigtig fint, men nogle gange må man revidere undervejs og det er også helt okay.
Med hensyn til modermælkserstatning i skemaden, så ja - du bør faktisk tilsætte modermælkserstatning, eller sagt på en anden måde - du bør tilsætte mælk, som enten er udmalket modermælk eller modermælkserstatning. Derudover bør du tilsætte en tsk fedtstof til grød og mos - med mindre du laver grød og mos udelukkende på mælk (mm eller mme). Mælk og fedtstof i maden er vigtigt for at sikre at maden indeholder energi nok.
Med hensyn til sut, så er børns suttebehov forskelligt og hvor nogle børn har rigtig meget brug for en sut, ja så vil andre børn afvise den, fordi de fint får deres behov stillet hos deres mor. Med den alder jeres datter har nu, så er der ikke spor i vejen for at tilbyde hende en sut - hun skal ikke have den i stedet for at blive ammet, men skal have den som en del af sit putteritual, den skal bruges, når hun har fået mælk og har brug for lige at sutte lidt inden hun skal overgive sig til søvnen.
I må derfor gerne tilbyde hende en sut, men vær forberedt på at hun måske vælger den fra ... Med den alder hun har, er det nemlig slet ikke sikkert at hun vil have den, så et eller andet sted tænker jeg - lad jeres datter afgøre behovet. Jeg kan ikke sige om det vil være godt, du og din mand kan ikke finde ud af det - hvis I giver hende en sut og hun er glad og sutter lystigt, så er det jo fint - giver I hende en sut, og hun spytter den ud eller få kvalme, ja så har hun det sikkert bedre uden ... :o)
Fortsat held og lykke med det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske