Svar: Fremmed
25. maj 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Thora
De fleste børn er omkring 16 måneder inden de begynder at have forståelse for at man stadig er der, når man ikke kan ses. Indtil da forstår de simpelthen ikke at man er lige inde i rummet ved siden af, det er lidt som - ude af øje, ude af sind - så når man går og barnet ikke kan se en, så føler barnet sig forladt, føler sig alene.
Det tager tid at lære dette og det hjælper netop at tale med barnet og kalde på barnet og således lære barnet også at komme til mor. Men det er jo ikke altid at barnet rent motorisk er i stand til dette og netop i den alder, hvor barnet øver sig i at bevæge sig væk fra forældrene - øver sig i at kravle, øver sig i at gå - her vil barnet ofte være lidt mere klynkende og mor-syg. Det er som om at barnet har brug for lidt mere sikkerned omkring at man er der, netop for at kunne løsrive sig lidt.
Det er sandsynligvis det der sker hos jer i øjeblikket, at jeres datter er igang motorisk og øver sig i på den ene side at løsrive sig lidt fra dig og bevæge sig ud i verden på egen hånd og på den anden side, netop derfor har brug for lidt mere mor, lidt mere tryghed - jeg plejer at sige at mor-depotet skal fyldes lidt op, netop for at hun 'godt tanket op med mor' kan bevæge sig ud i verden.
Håber du kan bruge denne forklaring lidt videre, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske