Svar: Hvordan bakker vi op om en forsigtig dreng?
25. maj 2009
Alder:
15 mdr.
Kære forældre
Vi er alle forskellige og nogle er af natur mere tilbageholdende end andre. Børn ligner her jo ofte deres forældre, så hvordan er I selv? Hvordan var I selv som børn?
Hvor nogle altid stiller sig op i forsamlinger, hvor nogen altid er først til at råbe "tag mig, tag mig", ja så er andre mere tilbageholdende og skal lige se tingene lidt an, skal lige danne sig et indtryk af stedet, personerne, hvem er de, hvordan er de, kan man stole på dem osv. og først når man føler sig tryg ved stedet, situationen man befinder sig i - så bevæger man sig rundt, åbner munden, siger sin mening.
Det ene er jo ikke nødvendigvis mere rigtigt end det andet og derfor tænker jeg at I skal passe på ikke at presse jeres dreng til noget han ikke er parat til. Det handler derimod meget om at guide ham, vise ham vejen.
Børn spejler sig i os forældre, bruger os som rollemodeller og netop når man taler om generthed eller tilbageholdenhed, så er det meget vigtigt at se på, hvordan man selv virker. Der er ingen tvivl om at jeres søn meget hurtigt fornemmer, hvis I eller en af jer i situationer bliver forlegen eller utryg.
Det er også meget vigtigt at man ikke giver omgivelserne nogle signaler om at jeres dreng hører til 'de generte'. Hvis man først har fået en rolle som værende den generte så er det svært at komme ud af den igen. Vær derfor opmærksom på ikke at kalde ham genert. Man kan ofte komme til at sige "nå, bliver du helt genert nu" eller "lad nu være med at være så genert". Nogle gange kan man også overfor andre, f.eks. bedsteforældre eller andre sige "han er jo lidt genert". På den måde bliver han holdt fast i rollen som "den generte".
I skal også passe meget på ikke at sammenligne ham med andre børn, pas på med bemærkninger som "Du kan da også løbe hen og lege med de andre' eller 'se den anden dreng, hvor han...'. Det er ikke befordrende for hans selvværd, han vil føle sig forkert, hvis han oplever at han ikke kan gøre som de andre.
Derfor skal I hjælpe ham og guide, I skal være rollemodeller i de situationer, som I ved er svære for jeres dreng. I skal hjælpe ham med at svare, når han ikke selv kan - ikke bare nu, hvor det naturligt er svært fordi han mangler sprog, men også senere hen, hvor man måske ville forvente at han selv svarede.
Når I møder nogen der spørger til ham og han måske gemmer sig bag dine ben, så svar for ham. Lad være med at afklare ham et svar "Fortæl nu hvad du hedder", men prøv i stedet at svare for ham og inddrag ham så du hjælper ham og han måske senere selv får lyst til at sige noget. Når fremmede spørger "Hvad hedder du så lille ven?" så svarer du "Du hedder Jonathan ik´os?" kikker på ham, medinddrager ham på den måde i samtalen. Han oplever at du træder til, når han ikke selv kan og samtidig giver du ham mulighed for at sige noget, når han tør, når han har mod på det.
Hjælp ham med at være social. Når du kan se at han vægrer sig ved at gå hen til de andre børn eller andre voksne, så fortæl ham at I godt forstår at han er utryg, men nu vil I gå med ham og så tager I ham i hånden og I følges derhen. På den måde får han nogle værktøjer til at tackle forskellige situationer. I tager nogle initiativer, spørger f.eks. de andre børn hvad de leger, hvad de hedder osv. og på den måde giver I jeres dreng nogle værktøjer til at forsøge selv stille og roligt.
Som sagt er han endnu ikke så gammel, så det er en proces og ting tager tid, lige nu har han mest brug for at opleve verden fra jeres skød, mærke at I er der, den trygge base er tilstede og derfra samler han så mod til at vende sig mod verden. Giv ham masser af knus og kram undervejs, og motiver ham så også til at opleve og udforske verden velvidende at I er der, sammen med ham og at I støtte og guider når der er behov for det.
Fortsat held og lykke med ham, håber mine tanker hjælper videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske