Svar: Hiver bøger ned
25. maj 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Maibrit
Det er helt naturligt at Valdemar hiver bøger ud af reolen og kan gøre det igen og igen - og igen. Det hører med til hans alder og udvikling, det holder op igen på et tidspunkt :o)
Det er især tre ting som er vigtige i forhold til dette:
Det første er at I ikke griner. Det er rigtigt at det ser sjovt ud, de første gange, men når I griner af det så sender I nogle signaler om at det her er sjovt, det vil I gerne have mere af - og så bliver han naturligvis ved. Han forstår jo ikke hvorfor det nogle gange er sjovt og andre gange så må han ikke, han har brug for tydelige signaler.
Det andet er det at lade en handling følge med sit nej. Han husker bedst, hvis der følger en handling med og det er derfor rigtig godt, at I flytter ham væk samtidig med at I siger nej. Det forhindrer ham ikke i at gøre det igen og igen, fordi lysten til at udforske, lysten til at opleve, se jeres reaktion, se bøgerne falde på gulvet osv. er alligevel så stor at han må gøre det; men stille og roligt vil han begynde at huske det lille nej, som lyder inde i ham.
Først vil han begynde at kigge på jer og I kan se at han ved at han nu gør noget, der kommer en reaktion på, men stille og roligt vil han begynde at kunne lade være. Det tager tid, han kan ikke endnu, men det kommer :o)
Det tredie man må gøre for børn i denne alder er at aflede. Lige netop i forhold til at vælte bøger ud af reolen, så kunne en afledning måske være at vælte legetøj ud af en flyttekasse eller måske sætte sig og læse en bog. I er nogle gange nød til at bryde den situation han er i og få ham i gang med noget andet, som er mere spændende.
Fortsat held og lykke med ham, han lyder til at være en gæv dreng :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske