Svar: Input til madplan - 8 mdr.
25. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Sara
Jeg anbefaler normalt at man bibeholder flaske aften, sen aften og tidlig morgen og i stedet fjerne flaskerne i løbet af dagen. Jeg anbefaler dette for netop at sikre barnet nok væske og samtidig også sikre plads til mere mad i maven i løbet af dagen ...
Men hvis det fungerer bedre for jer at give flaske formiddag, inden middagslur og igen om aftenen, så er det fint for mig. Det I skal sikre jer er naturligvis at jeres datter får væske nok og også har plads i maven til at indtage den mængde mad hun har behov for - har hun det, så er det fint. Så må hun jo, som du skriver, melde sig om natten hvis hun har brug for mere og må så naturligvis også tilbydes mere, fordi det så er et reelt behov der :o)
Det næste I skal igang med er mad med mere bid i, det vil sige mad i stykker, mad som hun selv kan sidde med, spise med fingrene.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine tidspunkter og med flasker om dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06.30-07.00: Øllebrød eller havregrød, vand af kop
Flaske og puttes til morgen/formiddagslur som nu
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost, frugtmos og frugt i hånden, vand af kop.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og begynder nu at få små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg som makrel, tun, sildepostej, rognguf eller lignende. Tilbydes også kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende at tygge på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frugtmos og/eller frisk frugt/bær i hånden, kan også begynde med lidt tykmælk eller lignende med frugtmos, rugbrødsdrys, lidt müsli (uden honning og chokolade), vand af kop ca. 50 ml.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, mad som smager af noget og som udgangspunkt er den mad I spiser. Det kan være lasagne, pasta med kødsovs, risotto, boller i karry, frikadeller (fiskedeller eller almindelige) - noget gives moset med ske eller gaffel og andet gives i stykker. Vand af kop.
Flaske med mme og puttes til natten mellem 19.30-20
Som sagt vil de fleste børn har behov for en flaske sen aften, de spiser den normalt mere eller mindre i søvne.
Da jeres datters indtag af væske ikke er særlig stort og hun sandsynligvis derfor har lidt svært ved at holde gang i maven, så skal man overveje om hun ikke nogle dage skal tilbydes ekstra mælk/væske sen aften. I kan give hende en flaske inden I selv går i seng efter behov, altså efter hvor meget hun har indtaget i løbet af dagen.
De fleste børn vil omkring 10 måneders alderen kunne nøjes med 2 flasker dagligt (ialt 400ml) som så dækker deres behov for jern indtil de er 12 måneder. Hvis hun ikke kan drikke 200ml af gangen, så bør I fortsætte med 3 flasker dagligt, så hun fortsat får de 400ml som anbefales.
I 10 måneders alderen vil de to flasker normalt ligge aften og sen aften eller aften og tidlig morgen ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske