Svar: Sover min søn for lidt?
25. maj 2009
Alder:
3 mdr.
Kære lille Diegos mor
Netop når børn er omkring 3-4 måneder, så begynder de at opleve mere af verden. De sover pludselig ikke særligt længe om dagen, powernapper mere, vil ligesom ikke give slip på oplevelserne og har brug for at få det hele med. Det betyder at de fleste børn i denne alder ofte vil sove 3-4 små lure i løbet af dagen og det kan være en god idé at arbejde lidt mere fast på dette. Altså forsøge at give barnet en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen.
Prøv derfor at lade være med at fokusere på hvor længe han sover, mere at det er vigtigt at han sover og så tænk at mindst en af lurerne om dagen gerne må være en lidt længere lur - hvor du så f.eks. kører en tur med barnevognen, fordi det at blive trillet, kan gøre at han så sover et lidt længere stræk.
Soverutinerne ændrer sig stille og roligt i takt med at han bliver ældre, når han begynder at få skemad, så vil det være hensigtsmæssigt at dette indtages på nogenlunde faste tider, at han med tiden lærer at spise morgenmad, frokost og aftensmad og på den måde vil hans tidspunkter for lure også stille og roligt komme mere i system, du vil få mere overblik over dagen osv. I takt med at han bliver ældre, så sover han også anderledes om dagen, han bruger sig selv mere fysisk osv. Tingene ændrer sig således hele tiden.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05.30-06: Flaske og sover lidt videre, så natten strækkes og morgenluren bliver mere til en formiddagslur ...
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12-13: Flaske
Puttes til middagslur og her kan du forsøge med et lidt længere stræk netop ved at trille ham en tur i barnevognen for at holde ham sovende og komme ind i rytmen. Det er okay i en periode, så må han lære at sove uden at blive trillet senere.
Eftermiddag 16: Flaske
Sover sin 3 lur
Aften 19-19.30: Flaske og puttes til natten. Tidspunktet afhænger af hvor sen en 3 lur han har taget og hvor lang den har være. Mange børn sover f.eks. deres 3 lur så sent at de naturligt ikke kan gå i seng før kl. måske er blevet 21-22 og det er helt okay.
Sen aften 23-24: Flaske - er han gået sent i seng, vil han måske have behov for flaske kl. 01 i stedet og flasken kl. 03 kan så springes over ...
Midt nat 03: Flaske. De fleste børn har i denne alder fortsat behov for at få mælk om natten.
Som du kan se af planen indgår der rigtig mange måltider i løbet af dagen og man ser ofte at børn i denne alder, har behov for at få lidt ekstra mælk i form af lidt hyppigere måltider. Simpelthen fordi de netop er så opmærksomme på verden og meget let lader sig forstyrre - også når de spiser. Der kommer således let til at være en rytme, hvor de slatspiser og slatsover lidt hele dagen og det er vigtigt at forsøge at bryde denne rytme lidt ved at fylde barnet lidt ekstra op med mælk for derefter at satse på en lidt længere lur.
Det vil på samme måde også være rigtig godt at du forsøger at holde din dreng aktiv i hans vågne perioder, han er ikke et spædbarn mere, men er en baby, der skal bruge sig selv både fysisk og mentalt – og det også for at kunne sove godt. Så lav bevægelege med ham, hjælp ham med at trille, cykle med hans ben, tumle med ham, giv ham kildeture, få ham til at kluk-le, syng for ham. Gå rundt med ham, lad ham kigge på verden, lad ham blive fyldt med indtryk – både fysisk og mentalt …
Det vil også være rigtig godt at du nu indfører et fast putteritual, det er en god alder at introducere det i. Det kan sagtens være bestemte ting du siger, derudover er det også en god idé at putte ham med sut og/eller sutteklud og hvad du mener kan give ham ro og hjælpe ham med at blive skærmet for den store og meget interessante verden.
Jeg håber ovenstående giver lidt forklaring og hjælper lidt på vej, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god pinse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske