Svar: Amning og skemad - hvordan kommer vi videre?
26. maj 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Susanne
Man fjerner normalt amningerne om dagen først, de amninger som bibeholdes er amningen inden putning, omkring midnat og tidlig morgen. Da jeres datter ikke ammes inden midnat og tilsyneladende sover uden mælk til næste morgen tidlig, vil hun naturligt have behov for lidt ekstra mælk om dagen og derfor skal du nok amme hende om eftermiddagen - i stedet for at give hende tykmælk ... Men det er så amningerne før hendes lure, som I skal til at komme væk fra.
En plan for dagen ser nu således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og puttes i egen seng
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt, vand af kop. Omkring 8 måneders alderen hvor hun begynder at kunne tygge lidt mere, så kan hun få ½ bolle, en ostestang eller lignende.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes som nu agurk eller rugbrød i hånden. Stille og roligt skal hun omkring 8 måneders alderen igang med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Puttes til middagslur, forsøg igen uden amning, man kan også vælge at amme her i stedet for om eftermiddagen - det er mere fordi jeg tænker at amningen eftermiddag kan være god for jer, når du starter arbejde og sikrer hende så samtidig mælk nok, når hun nu ikke ammes omkring midnat.
Eftermiddag 15.30: Ammes og tilbydes også lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden osv. Vand af kop.
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, lidt ris med sovs, boller i karry, farsbrød, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), kogte grøntsager i hånden at gumle på selv, kartoffelbåde og lignende, fint som I allerede forsøger. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes evt, for at sikre mælkeindtaget og give plads til mere mad i maven om dagen.
Vand af kop er øvelse, det tager lidt tid at finde ud af det og det er fint at I forsøger med forskelige typer af kopper. Hun er jo stadig kun 7 måneder, så det er helt naturligt at hun tager størstedelen af sit væskebehov fra brystet. Hun drikker sandsynligvis ca 800ml hos dig ved ca 4 amninger dagligt, så det er meget mælk hun stadig får. Vand af kop lærer hun stille og roligt hen af vejen :o)
Omkring 8-9 måneders alderen vil barnet normalt trappe ned til 3 amninger dagligt og det kan hos jer være tidlig morgen, eftermiddag og aften. Omkring 10 måneders alderen vil barnet fint kunne nøjes med 2 amninger dagligt - det kan fint svære aften og tidlig morgen - igen er det altså amningerne om dagen der forsvinder først :o)
Med hensyn til hendes motoriske udvikling, så lyder hun ganske rigtigt til at være godt igang. Det er dejligt at hun allerede kravler og nu også rejser sig ved tingene. I skal ikke forhindre hende i at udvikle sig, men må I stedet forsøge at være i nærheden og sørge for at hun ikke kan falde og slå sig for meget. At hun falder, når hun rejser sig kan nok ikke altid undgås, men hun må naturligvis ikke komme til skade.
Når hun rejser sig ved f.eks. køleskabet, så prøv at hjælpe hende med at komme ned at sidde igen - det er ofte det, som er svært for børn og der de har brug for lidt ekstra støtte, så hvis I kan hjælpe hende med at komme ned på numsen igen, når hun først har rejst sig, så er I allerede kommet rigtig langt :o)
Fortsat held og lykke med hende, rigtig god pinse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske