Svar: Nok MME og 3. måltid
26. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Pia
Jeg anbefaler normalt at man holder mængden af skemad nede, så barnet fortsat vil indtage mælk af flaske efterfølgende - ikke i direkte forlængelse af måltiden men inden barnet puttes til næste lur.
Børn der har fået flaske længe kan godt blive træt af flasken, trætte af smagen af mme og det lyder lidt som tilfældet hos der - derimod lyder hun til at være glad for vælling, så måske I skulle prøve med to flasker vælling i døgnet i stedet, det tæller jo også med i mælkeregnskabet ... men det var en sidebemærkning.
Mit forslag til en dagsplan se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur ca 13.30 som nu
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Og tilbydes også flaske, vil hun ikke så må det være sådan.
Powernapper evt. 20-30 minutter.
Aften: 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, lidt sovs på mosen osv. Tilbydes igen lidt brødskorper, agurk eller lignende at sidde med, vand af kop.
Flaske med vælling og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften/tidlig nat 23-01: Flaske med vælling og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Når jeg anbefaler flaske sen aften, så er det fordi man ved at tilbyde barnet flaske der, ofte får ekstra væske i barnet, men også fordi man måske netop kan undgå at blive vækket kl. 01, hvor vi jo ofte selv sover allerbedst. Ved at trække tiden lidt inden man selv går i seng og give barnet en flaske der, så kan man altså være heldig at få lidt mere sammenhængende nattesøvn.
Man behøver ofte ikke at vække barnet, de fleste børn vil spise flasken mere eller mindre i søvn og vil derefter roligt sove videre. Man skal generelt ikke lave alt for meget uro om natten, men netop lære barnet at om natten sover vi, om dagen er vi aktive :o)
Det er korrekt at jeres datter ikke indtager særlig store mængder mælk og hvorvidt hendes indtag er nok må vurderes ud fra hvordan hun trives, tager på osv. Tisser hun f.eks. godt, har hun gode tunge tissebleer - det siger jo noget om hendes væskeindtag? Hun er en stor pige og hendes udregnede væskebehov ligger på over 1 liter ... men det indtager hun jo slet ikke.
Så med baggrund i dette er det som sagt ekstra vigtigt at hun ikke spiser så store mængder skemad, at det fjerner pladsen og lysten til mælk. Det er således bedre at give hende 3/4-1 dl. grød eller mos og følge efter med flaske i stedet for at give hende 1½-2 dl. grød og mos og hun så ikke vil drikke noget bagefter.
Når det er sagt, så er der jo også børn som klarer sig fint med mindre mme og mindre væske, men hun ligger umiddelbart i underkanten med knap 400ml dagligt + hvad der indgår i maden. Bliver hun ved med at indtage så lidt, så synes jeg du skal drøfte minimumsindtag med lægen og også drøfte hvorvidt du så skal give hende jerntilskud ...
Jeg håber mine tanker og plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske