Svar: Sætter sig op i barnevognen
26. maj 2009
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Det er meget normalt at man fra dagplejers side hører - "der er ingen problemer med at få ham til at sove, jeg lægger ham bare og så sover han efter få minutter" - og at det er hjemme man har problemerne. Det behøver ikke være fordi du gør noget galt, det handler mere om at din dreng prøver lidt flere grænser derhjemme og at hele situationen er anderledes.
I dagplejen skal alle børn sove samtidig og han er fra starten blevet skiftet, puttet og hun har måtte tage sig af en anden. Der har ikke været nogen anden rytme, der har ikke være nogen vaklen - han er kørt ind med dette som rutine og affinder sig naturligt med situationen. Hjemme er tingene bare anderledes.
Jeg kan godt forstå at du har valgt at gå en tur med ham og få ham til at sove på den måde i løbet af 10 minutter, det havde jeg også valgt - men jeg kan også godt forstå at du nu gerne vil have tingene ændret.
Har du overvejet om han i weekenden skal til kun at nøjes med en lur? Det kunne måske hjælpe ham til at overgive sig til søvnen, hvis han sprang formiddagsluren over og kun skulle puttes en gang dagligt til en lidt længere middagslur.
Du kan også gøre det at du putter ham i klapvognen og så lader ham være i den, sidde/ligge lidt i den, han kan evt. få lidt frugt eller en rosinbolle som en del af ritualet og kan så bruge de 10 minutter på dette og lægge sig til at sove derefter - altså i stedet for at trille ham 10 minutter så lade ham underholde sig selv lidt i de 10 minutter der går inden han kan overgive sig til søvnen.
I princippet sker der jo ikke noget ved at han sætter sig op i vognen, han skal have sele på og vognen skal bremses på alle hjul, så den ikke triller - men sidde lidt op kan han måske godt. Når han finder ud af at der ikke er noget underholdning, ikke sker noget spændende, så lægger han sig måske ned og lægger sig til at sove - hvis han er træt nok og tidspunktet passer :o)
Håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke med ham :o) Rigtig god pinse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske