Brev:
Er nærmest bange for at lægge ham i seng
26. maj 2009
Alder:
13 mdr.
Er nærmest bange for at lægge ham i seng
Hej igen, og igen et sove spørgsmål.
Vi har dejlige lille Emil, der generelt er glad og tryg pånær når der er noget udviklingsmæssigt eller sygdom der driller.
DOG HAR SØVNEN VÆRET ET STORT STORT tilbagevændende problem helt fra starten.
Vi har prøvet meget og i perioder går det fint. Både far og jeg forsøger med alle antender og planlægning og putteretualer at få alt til at gå op i en højere enhed så vores lille skat kan komme til at sove roligt og uden for meget uro.
Han er nu 13 mdr. og i den tid har meget energi og tanker gået på det.
Pludselig en aften går det op for os, at vi vist nærmest er bange for at lægge han iseng, af angst for om det nu er 2 min eller 1 time for tidligt. Alle tegn skal være der, så han nu helt sikkert er træt nok. Vi holder nærmest vejret og kan mærke at pulsen stiger nede i stuen i minutterne efter at han er lagt. Helt fysisk har vi stresssymptomer begge to omkring dette. Det er først netop gået op for os, og ret skræmmende at opdage.
Selvfølgelig kan det i sig selv bevirke, at Emil også bliver stresset og derfor ikke kan sove. Men vi har jo fået det sådan snigende fordi det er så svært.
Også om natten når han vågner kan vi begge mærke at pulsen stiger "for bliver det nu en helvedes nat med 20 opvågninger". Heldigvis er selve nætterne blevet bedre og han sover ofte igennem nu. Men erfaringerne ligger der jo....
Jeg har brug for et råd til hvordan vi kommer over det. Skal han præcist have en fast rytme hver dag og aften (følge dagplejemoderens barnevognslægning og fast sengetid) eller skal vi istedetfor at se på klokken se på drengen og bare have en ca. tid plus minus 1 time ?
Vi prøver jo at se på drengen, og har det bedst når han både gnider Øjne og gaber. Men er det nok, at han bare går og brokker sig fordi han er træt ?
For det sjove er jo, at op til flere gange har jeg ikke syntes, at han virkede træt nok og så har han bare lagt sig til at sove uden problemer. Så måske holder vi bare den stakkels dreng vågen ?
En meget meget træt mor