Svar: Er nærmest bange for at lægge ham i seng
26. maj 2009
Alder:
13 mdr.
Kære trætte mor
Jeg tror det er meget sigende det du skriver, at I hjemme har en erfaring omkring at putning er svært, så I går faktisk lidt på listefødder, pulsen er lidt højere, kroppen er lidt mere stresset, når jeres dreng skal sove - det mærker han naturligt og når han sover bedre i dagplejen, så hænger det sammen med at der ikke er samme usikkerhed. Der er en helt fast rytme, nogle helt faste regler, det har været på den måde siden han startede dag 1 og det er stadig sådan ...
Som udgangspunkt synes jeg naturligvis at I skal putte jeres dreng, når han viser træthedstegn og at man er nød til et eller andet sted at være lidt fleksibel - både i forhold til at putte ham lidt tidligere og i forhold til at putte ham senere.
Nogle dage vil han naturligt være mere træt, de har måske været på tur i dagplejen, han har oplevet rigtig meget, hans middagslur er blevet afkortet osv. og han har brug for at komme en ½-1 time tidligere i seng. Men en anden dag har han måske sovet en længere middagslur, der har været mere ro på og han er bare ikke træt nok til at blive puttet om aftenen og man må putte ham lidt senere.
Men når det er sagt, så er det generelt også en god idé at forsøge at holde sig indenfor nogenlunde samme tidsinterval, så han ikke nogle aftener sover allerede kl. 19 og andre aftener først kl. 22 ... Han har brug for hjælp til at blive puttet og overgive sig til søvnen inden for ca 1 times tid, som I også skriver som margin - det er godt at holde fast i dette, fordi det også har betydning for hans rytme næste dag og rytme generelt.
Prøv derfor at holde jer til at han skal puttes ca kl. 19.30-20 hvis det er tidspunktet der virker til at passe og bliver han så puttet lidt for tidligt, så pyt med det - og det er måske her I skal prøve at tage det roligt.
Han tager jo ikke skade af at ligge i sin seng og kigge på sine bamser, kigge i en bog eller lignende ½ times tid - hvis han er rolig og har det fint med at ligge der. Han behøver ikke falde i søvn med det samme hovedet rammer puden, det er okay, at han har lidt brug for bare at finde roen. Han skal naturligvis ikke være ulykkelig og protestere mod at blive lagt i sin seng, så er I nød til at være der eller tage ham ind i stuen igen og satse på at stige på det næste søvntog som kører forbi.
Han må således gerne nogle aftener blive lagt i seng, når han begynder at vræle lidt og I kan høre at han brokker sig fordi han er træt og sover han så ikke med det samme, så er det ikke en falliterklæring men helt okay, modsat så sover han måske nogle gange fordi han faktisk var mere træt end han gav udtryk for - og så var det jo fint at han kom i seng ...
Jeg håber I hermed er hjulpet lidt på vej og har fået lidt ro på :o) Rigtig god pinse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske