Svar: Vil ikke spise mosen - dreng på 6 mdr.
26. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Det er stadig vigtigt at du forsøger med så mange forskellige grøntsager som muligt og netop nu, hvor William er blevet 6 måneder, så må han jo få rigtig meget.
Grød er generelt sødere i smagen end grøntsagsmos og man kunne godt mistænke at William er lidt glad for det søde. Derfor kunne det være en god idé at du introducerede grøntsager lidt efter lidt ud fra den lidt mere søde smag. Man kan købe specielle sweat potatoes, man kan lave mos af gulerod, ærter, græskar også forskellige rodfrugter en lidt sødere smag, når de koges. Prøv derfor at tage udgangspunkt i den slags grøntsager, det er en idé.
Derudover må du også meget gerne give ham mos på glas, til at begynde med handler det om at få ham til at spise og synes om det og så kan du stille og roligt få mere og mere af din egen mad introduceret.
En tredie måde at få grøntsager i ham på, kan være at bruge lidt grøntsager som topping på en grød. Altså bibeholde grøden som han er glad for og kender, bruge f.eks. risgrød som basis og så komme gulerodsmos eller lignende på som topping i stedet for frugtmos. Når han stille og roligt har vænnet sig til gulerodssmagen, så kan flere og andre grøntsager begynde at fylde og risgrøden fases ud.
Det hjælper også nogle gange at bruge lidt sovs på grøntsagsmosen, så maden smager af lidt mere - det kan fint være lidt af den sovs I måske selv spiser, lidt tomatsovs, millionbøf eller lignende vil være okay, bare det ikke er krydret med meget salt og peber :o)
Derudover er det vigtigt at du nu begynder at give ham mad i hånden som han kan sutte på, det er vigtigt at han stille og roligt lærer at mad smager forskelligt og at han også øver sig mundmotorisk og får den stimulation det giver at sidde og gumle og opbløde noget i munden :o)
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god pinse :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske