Brev:
Soverutine og start hos dagplejemor
26. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Soverutine og start hos dagplejemor
Kære Helen.
For det første vil jeg gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.
Mit lille problem hører måske til bagatellerne, men det fylder alligevel meget i mine tanker disse dage.
Vores dejlige lille dreng er næsten 5 måneder gammel nu (født 30-12-08) og til september, hvor han vil være 8 måneder gammel, skal han begynde hos dagplejemor 2 dage om ugen. Det jeg går og spekulerer på er, at hans middagslur vil komme til at ligge anderledes hos plejemor, end det gør hos os i øjeblikket – fordi hun skal hente en anden lille pige midt i det der er hans middagslur i øjeblikket.
Det bekymrer mig fordi, det har været så svært at få ham ind i en god soverytme, og jeg kan ikke forestille mig, hvordan han skal kunne finde ud af at sove på andre tider (han er vitterligt træt, når han skal sove og KAN ikke bare vente, men har stadig brug for hjælp til at koble af). Vi har været nødt til at øve os meget på at få ham til at sove, både om dagen og om natten. Det der nogle folk siger med at babyer falder i søvn, når de er trætte, det havde Eddie altså ikke lige hørt om! I stedet har vi været nødt til at øve os og øve os og øve os og justere det lidt dag for dag, indtil vi er kommet ind i en rigtig god soverytme, som virker, og som Eddie har det godt med.
Jeg ved ikke rigtig, om jeg skal prøve at justere hans middagslur over de næste måneder i takt med at han bliver ældre, eller om jeg bare skal holde fast i en rutine, der passer ham (men hvad så med hans dage hos dagplejemor?).
Hans nuværende rutine ser nogenlunde således ud:
6:00 Vågner og kommer over i den store seng – småpludrer og blunder.
7:00 Flaske.
8:30 - 9:00 Morgen”lur” i rejseseng i køkkenet (lyst og med lyde). Bliver ved med at give ham sutten indtil han overgiver sig, da han brokker sig godt og grundigt og er meget træt. Ved godt at det med sutten er en dårlig vane på sigt.
9:30 Halv Flaske (da han ikke kan vente længere).
10:15 Mos og den anden halvdel af flasken.
10:45 – 13:00 Middagslur i mørkt og stille soveværelse. Samme rutine som til natten. Er træt.
13:00 Flaske.
13:30 Eftermiddagsaktivitet, hvor han sidder i slyngen (mødregruppe, gå med hund, handle ind osv.).
14:30 – 15:00 Eftermiddags”lur” i slyngen på turen. Aer ham på næsen og lukker skjorten om ham, så han ikke kan kigge ud).
16:00 Flaske.
16:45 Grød med mos.
17:15 Bad.
17:40 Vælling.
18:15 Seng (det sidste af flasken i soveværelset og sidder lidt med ham i mørket).
02:00 Flaske.
06:00 Vågner og dagen begynder igen!
Denne rutine ligger rimelig fast på nuværende tidspunkt. Jeg synes dog altid, at jeg skal arbejde på det. Ved godt at formiddags- og eftermiddagslurene er korte, og ved godt at han nok vågner, fordi han kommer ”op til overfladen”. Jeg føler dog ikke, at jeg kan få ham videre i søvnen, og han klarer pt ca. 1.5 timer mellem lurene. Jeg føler, at han bliver bedre og bedre til at sove dag for dag og behøver sutten mindre og mindre om natten, så det er dejligt.
Det skal lige siges, at der stadig skal arbejdes meget på middagsluren. Han vågner for det meste, når han kommer op ”til overfladen” efter 40 minutter, men jeg kan få ham videre ved at give sutten eller ae ham på hovedet. Nogle gange vil han ikke sove videre, men så lægger jeg mig med ham og prøver at opnå de 2 timer derved (jeg startede med at lægge mig med ham i de hele 2 timer og har langsomt trappet ned og behøver stort set ikke at gøre det mere). Det har holdt meget, meget hårdt at indarbede denne rytme og vi skal stadig arbejde for at holde det gående. Men det virker, så jeg er så stolt af ham.
Men hvad så når han begynder hos dagplejemor? Hun skal, som skrevet, hente en anden lille pige et andet sted fra kl 12 og skal selvfølgelig tage Eddie med... Lige midt i middagsluren, som jeg synes er så vigtig for ham. Jeg ved godt, at mønstret vil ændre sig med alderen, så måske vil det ikke blive et problem, men jeg ved ikke, om jeg skal prøve at lede ham ind i et andet mønster over de næste par måneder eller om dagplejemor bare skal tage ham op midt i middagsluren (og over i autostolen og ind i bilen osv) og så lægge ham tilbage når de kommer hjem (jeg tror bare overhovedet ikke, at Eddie vil kunne sove videre på den måde).
Som du kan høre, så er jeg lidt urolig over det, fordi han slet ikke duer til noget, hvis han ikke får sovet, og fordi han på samme tid ikke bare selv kan finde ud af at justere det og bare falde i søvn, når han er træt. Det fungerer bedst, når han får de der små tegn, der betyder at nu skal man sove, og jeg vil gerne hjælpe ham så han også kan finde ud af at sove hos dagplejemor – men lige det der med at hun skal hente en anden pige lige kl. 12 er jeg lidt bekymret for.
Hvad synes du jeg skal gøre??? Det skal lige tilføjes at dagplejemor er superdejlig og vil være lige så villig til at gøre det ene eller det andet, så længe hun også kan passe den lille pige på 3 år selvfølgelig.
Ved godt at denne lange smøre ligger i småtingsafdelingen, men er stadig lidt i vildrede. Tak igen for en dejlig brevkasse.
Mange kærlige hilsner
Sanne.