Svar: Soverutine og start hos dagplejemor
26. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Sanne
Tusind tak for dine pæne ord til mig, det er rigtig dejligt at høre, at du oplever at jeg har en kærlig holdning til tingene og giver nogle omhyggelige svar :o)
Jeg kan godt ud af dit brev læse, at I har arbejder og stadig arbejder rigtig meget på at skabe en god rytme for dagen, hvor jeres dreng får den mængde søvn han har behov for. Det er rigtig godt og fint det du fortæller.
Jeg tænker dog også at tingene ændrer sig stille og roligt i takt med at han bliver ældre. Behovet for at være mere vågen imellem lurene er der, bruge sig selv mere fysisk og mentalt, være mere aktiv på alle måde. Det påvirker også søvnen og søvnbehovet ændrer sig gradvidst. Således vil de fleste børn i 8 måneders alderen sove 2 gange dagligt og jeg tænker at det godt kan kombineres med at den 3 årige pige skal hentes til middag. Det betyder naturligvis noget, hvorvidt hun skal hentes i bil eller om hun f.eks. kan blive hentet med en barnevogn? Altså ikke at hun skal i barnevognen, men det ville være naturligt hvis jeres dreng sov middagslur i en barnevogn og pigen så blev hentet og gik ved siden af eller stod på et kiddyboard imens.
Så mit råd er faktisk at pigen hentes imens Eddie sover i barnevogn - er det muligt hvor I bor eller er det helt utænkeligt? Alternativet er naturligvis at han sover i autostolen, hvis hun skal hentes i bil ... du skriver at dagplejer er sød og fleksibel, så måske barnevogn ikke er udelukket eller?
De fleste børn på 8 måneder vil have behov for at sove en kort formiddagslur på måske kun 45 minutter og så vil de sove en lidt længere middagslur på måske 1½ time. Alt efter hvor tidlig en formiddagslur barnet tager og hvor lang formiddagsluren er, så vil middagsluren også ligge tidligt og være tilsvarende kort eller lang.
De børn som sover en tidlig og kort formiddagslur, vil naturligt kunne blive puttet til middagslur allerede kl. lidt i 12. De børn som sover en sen og lang formiddagslur, vil ofte først sove middagslur kl. 13-13.30.
Jeg ser altså to muligheder, enten at jeres dreng får en lur samtidig med at pigen skal hentes, eller at hun hentes først og så sover han lur, når de kommer hjem.
Med hensyn til hvorvidt du skal arbejde på at ændre søvnrutiner, så tænker jeg at det på sigt vil være rigtig godt, hvis han f.eks. lærte at sove i en barnevogn. Er det ikke relevant, selvom I bor i England? Jeg tænker netop i forhold til at dagplejer skal hente pigen, men også i forhold til at han jo på et tidspunkt bliver for stor og for tung for dig at gå rundt med i slyngen. I en vogn kan han sidde og kigge på verden, opleve, mærke vinden i ansigtet osv. når I går tur og du kan så lægge ham ned, hjælpe med at lukke verden ude ved at putte ham under kalechen - ligesom når du lukker skjorten til nu. Det kan således være en ændring som du måske skal arbejde på og som måske kan hjælpe på sigt.
Hvis det ikke er relevant at sove i barnevogn, hvor I bor, så kan du forsøge at indføre et ritual, som dagplejer kan overtage. Det kan f.eks. være en sutteklud som han gentagende gange puttes med og som han kan have med sig uanset om han puttes i køkkenet, i soveværelset, på tur, i dagpleje osv. Det at have en gennemgående putteting kan give tryghed og ro på sigt og kan være rart for ham at have med.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, ha en rigtig god pinse :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske