Svar: Søvn og mad - min datter på 6 mdr.
26. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det lyder meget sandsynligt at din datter ikke får mælk nok om dagen, fordi du har øget hendes indtag af skemad og erstattet tidligere flaske med skemad. Når hun ikke indtager væske/mælk nok i dagtimerne, så vil hun naturligt søge dette om natten.
Hendes mælkebehov er fortsat meget stort, faktisk drikker de fleste børn 800-1000 ml mælk i døgnet i 6 måneders alderen - ved siden af deres skemad og det er meget vigtigt at man holde mængden af skemad nede, så der netop er plads i maven tli mælk efterfølgende. Hun bør således ikke indtage så store mængder skemad at hun afviser mælken og jeg anbefaler normalt at man giver barnet en lille dl. grød eller mos og følger efter med bryst eller flaske fremfor at give hende 1½ dl. grød eller mos eller mere og hun så ikke vil have mælken bagefter.
En plan for dagen til et 6 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes/flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop og ofte igen amning/flaske her.
Powernappen begynder at blive sprunget over nogle dage.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes igen agurk, brødskorper og lignende at gumle på selv, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften/tidlig nat 23-01: Ammes/flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Som du kan se indgår der altså stadig rigtig mange amninger/flasker i løbet af dagen ved siden af skemaden, så jeg håber at planen her kan se, hvor du skal fylde ekstra mælk ind :o)
En flaske inden sengetid eller sen aften vil også være en idé, den flaske du har fjernet lyder umiddelbart som et reelt behov, der altså skal indføres igen :o)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:o) Rigtig god pinse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske