Svar: Kun far kan trøste ...
27. maj 2009
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Elisabeth
Din datter er i en alder af to år ved at være en stor pige, hun er naturligt mere selvstændig og bliver stille og roligt mere og mere bevidst om sig selv, om mor, om far, om de forskellige roller vi har, om køn osv.
At hun i visse situationer bruger sin far er rigtig godt, det er dejligt at de to kan gøre ting sammen og at det ikke kun er mor der dur - det er dejligt at far også kan trøste, der er jo ikke tale om at din datter afviser dig - men til nogle ting vil hun bare gerne at det er far og jeg tænker at du skal prøve at se det positive i dette, selvom det er svært.
Det er vigtigt at børn frigører sig fra os forældre, for at de bliver voksne med de kræfter og den psykiske stabilitet det kræver og hvis man skal frigøre sig, så skal der jo være nogen at frigøre sig fra. Det betyder også at man skal være tilknyttet for at kunne frigøre sig ... Det jeg vil sige med dette, er at selvom det er hårdt, så er den frigørelse du oplever hos din datter et eller andet sted normalt. Hun har også behov for dig, men som forældre har I forskellige roller og I giver hende noget forskellig og det er okay ...
Jeg kan sagtens høre at du bliver såret og ked af det, det gør ondt på dig, når du mærker at hun frigør sig og nogle gange foretrækker sin far. Men det er utroligt vigtigt at du prøver at rumme det og at du ikke tager det så personligt. Men derimod prøver at glæde dig over at hun også er glad for sin far og at de to godt kan have noget sammen, som er 'far og datter' og uden mor.
Du skal passe meget på at du ikke virker afvisende. Måske påvirker det dig så meget, du bliver så ked af det, at du kommer til at ignorere hende, eller skubbe hende væk - eller modsat, du bliver måske så forhippet på at du også skal kunne komme til, at du også betyder noget, at du kommer til at presse hende til kontakt og så vil hun afvise dig mere ...
Så prøv at finde roen i at I er der for hende begge to og at jeres forskellighed netop er en styrke, at hun har det rigtig godt fordi hun har både en mor og en far og hun kan bruge jer begge - men til forskellige ting :o)
Jeg håber mine tanker giver lidt ro og hjælper videre på vej, rigtig god pinse :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske