Svar: Vil ikke ligge i barnevogn
27. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Kære AH
Tillykke med den lille dreng :o)
Du har sandsynligvis ganske ret i at din dreng protesterer mod at blive lagt i barnevognen, fordi den virker stor, uoverskuelig og dermed utryg. Når han ligger i din favn eller i slyngen, så er han tæt omsluttet, det minder om tiden i livmoderen - hver gang han sparkede, så stødte han ind i noget, han blev rent fysisk holdt sammen; når han ligger i barnevognen, så kan han 'flagre' for meget, det er for stort og derfor bliver han ked af det.
Sover han i lift eller har du en voksipose eller lignende til ham? Det kan være en god idé at bruge dette fordi det vil hjælpe ham til fysisk ro og gøre at han føler sig omsluttet. Du kan også prøve at svøbe ham i et klæde, i dynen eller lignende og så putte ham svøbt ned i barnevognen.
Du skal også være opmærksom på hvornår du putter ham. Du skal sørge for at han har fået mælk nok og er godt fyldt op. Hjælp ham med at spise effektivt og længe, nus ham lidt i hænderne og under fødderne, i håret osv. så han ikke falder for meget i søvn og når han så er færdig med at spise fra den side, så skal han bøvse, skiftes osv. Inden han så skal puttes til lur igen, så lægger du ham til modsatte bryst og lader ham spise det han viser behov for der. På den måde får du stimuleret begge dine bryster imellem hver lur og du får ham fyldt lidt ekstra op inden han skal sove.
Når du putter ham, så skal du svøbe ham og du må gerne prøve at give ham en sut i forbindelse med at han skal sove. Han skal derfor ammes, fyldes godt op med mælk, tilbydes en sut og svøbes og du kan her forsøge at svøbe ham allerede i forbindelse med skiftning så sidste amning foregår svøbt. Hvor du normalt ville bære ham i armene eller i slyngen, skal han altså i stedet svøbes. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme og det vil netop forhindre at han mærker skiftet mellem favn og lift/barnevogn så tydeligt og derfor lettere falder til ro.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han har sin sut (hvis han vil have den). Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Tril barnevognen lidt frem og tilbage, lul ham på den måde til ro.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, rigtig god pinse :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske