Svar: Lære at bruge sut
27. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Kære AH
Det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne trække en stofble igennem ringen på sutten, hvis den har en sådan. Det at have en sutteklud sammen med sutten, vil for det første gøre det lidt lettere for ham at holde på sutten, så den ikke så let falder ud, når han skal ligge med den (hovedet drejet til siden), men derudover giver kluden også lidt den samme fornemmelse som at ligge ved brystet.
Når han ligger ved brystet har han dit bryst, din bluse osv. ved sit ansigt, det fylder lidt og giver fornemmelsen af nærhed. En klud ved ansigtet kan symbolisere lidt det samme, når han skal sove og hvis du så tilmed sover med kluden et par dage, så den dufter godt af dig, så kan det have stor effekt.
Sutten skal bruges i forbindelse med søvn. Det er vigtigt at han bliver amme rigtig godt og først, når han er færdig med at spise og lige inden han skal sove, så puttes ham med sut og med klud.
Det er således vigtigt at sutten ikke bruges i stedet for en amning, men netop først når han har spist. Det er uhensigtsmæssigt f.eks. at give ham sutten på puslebordet, hvis han græder og er ked af at blive skiftet. At ligge og sutte der, kan gøre at han så ikke har kræfter til at die nok ved brystet efterfølgende.
Så en sut og en sutteklud sammen er en god idé, og så bruges de i forbindelse med putningen :o)
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god pinse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske