Brev:
Ny natterytme
27. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Ny natterytme
Kære Helen
Vi er forældre til en glad lille pige på 4½ måned, der vokser og trives rigtig godt. Det sidste par uger har hendes søvnmønster om natten dog ændret sig – og desværre ikke til det bedre. Tidligere blev hun ammet og lagt til at sove omkring kl. 19, derefter fik hun mad ca. kl. 1.30 og derefter igen kl. 5, hvorefter hun sov til 6-6.30. Hendes natterytme har været sådan de sidste par måneder.
Desværre er hun nu begyndt at vågne meget oftere, ligesom hun ofte skal ligges til at sove flere gange om aftenen – ofte vågner hun igen efter ca. 20 min. og det kan gentage sig 2-3 gange, inden hun endelig sover. Derefter vågner hun igen kl. 22, kl. 24, kl. 2-3 og kl. 5. Nogle dage er hun fuldstændig vågen kl. 5, og kan ikke sove videre. Så får hun noget legetøj ned i sengen, mens jeg forsøger at sove lidt mere – og de morgener leger hun selv i hvert fald ½ time, inden vi står op.
I løbet af dagen sover hun 3-4 gange. Til trods for alle mine ihærdige anstrengelser sover hun ofte kun 45 min. af gangen om dagen, med mindre hun bliver kørt i barnevognen. Jeg har brugt din brevkasse som inspiration til, hvordan jeg måske kunne få hende til at sove mere end 45 min af gangen, men nu har jeg opgivet projektet, for som oftest vågner hun alligevel efter præcis 45 min. I løbet af dagen sover hun derfor 2-3 gange af 45 min. og en længere lur (2-3 timer) i barnevognen, og det fungerer for os. Det sidste stykke tid har hun ca. hver 3. dag overrasket ved at sove en længere lur, uden at jeg har kørt hende i barnevogn, så jeg håber, tiden kan hjælpe på hendes søvnmønster om dagen. Jeg er i øvrigt lige begyndt at introducere grød, men der kommer nok til at gå et stykke tid, inden hun kan spise en reel portion.
Har du en ide til, hvordan vi kan få hende tilbage til hendes gamle søvnmønster om natten. Skal jeg fx prøve kun at give hende sutten nogle af de gange, hvor hun vågner, for det bliver jo pt. mest til hyggespisning, når hun spiser så ofte. Jeg har i øvrigt prøvet at supplere natamningen med modermælkserstatning i håbet om, at hun så vil sove lidt længere, men det virker ikke – måske fordi hun falder hurtigt i søvn og ikke spiser ret meget. Jeg tumler og stimuleret hende en masse i løbet af dagen, så jeg er sikker på, at hun også er fysisk træt, men det har heller ikke haft en effekt på det nye søvnmønster.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Heidi