Brev:
Søskende holder stadig hinanden vågne
27. maj 2009
Alder:
4 år, 6 mdr.
Søskende holder stadig hinanden vågne
Kære Helen.
Mange tak for dit svar om mine to børn, der holder hinanden vågne. Jeg synes, at du havde mange gode betragtninger om betydningen af mad, måltider og sengetid.
Desværre må jeg nu skrive til dig igen, da problemet kun er blevet værre (jeg vil lige tilføje, at de i forvejen faktisk spiser, som du anbefaler). Vi har opgivet at lægge dem forskudt, da det ikke rigtig gør nogen forskel i længden.
Det kulminerede i dag med at de kørte hinanden helt op efter jeg havde lagt dem. Jeg havde på fornemmelsen, at det måske handlede om negativ opmærksomhed, så hver gang de kom ud fra deres værelse, fulgte jeg dem bare ind i seng igen uden at sige noget. Hver gang de kom ind til mig igen, prøvede de mere og mere at få min opmærksomhed, til sidst med råb og skrig. Det stod på i en times tid, og endte med at jeg bad min mand om at overtage. Han gentog godnatritualet med bog og sang og de faldt så i søvn uden mere larm.
Min teori om at at give dem nul opmærksomhed var altså helt gal! Men nu ved jeg ikke rigtigt, hvordan jeg kommer videre. Min mand mener, at det drejer sig om, at børnene ingen respekt har for mig, og at det viser sig ved sovetid. Det mener jeg er lidt "gammel skole", men på den anden side fungerer det jo ikke så godt for mig nu ;) Jeg har læst i dine andre svar, at du mener, at man godt kan være forskellige som forældre. Men måske der her er for meget forskel? Det er ikke sådan, at min mand slet ikke har problemer med at få dem til at sove, og her til aften var de vel efterhånden så trætte, at de til sidst faldt i søvn.
Med et barn på 2 år og et barn på 4,5 år er der vel en masse grænseafprøvning. Her til aften blev det efter min mening for voldsomt. Jeg synes egentlig, at jeg er en ok mor, så jeg er ret skuffet over deres show. Men i sidste ende er de jo børn og det er jo mit ansvar at sørge for, at de får deres søvn.
Det, jeg gerne vil bede dig om råd til, er den situation, hvor de står op igen og igen og ikke vil sove og ikke hører efter. Hvad gør jeg helt konkret?
Jeg ser frem til dit svar.
Mange hilsener
Ivana i England