Brev:
Mælk om natten og mad generelt
28. maj 2009
Alder:
7 mdr.
Mælk om natten og mad generelt
Hej Helen
Vores datter på lidt over syv måneder drikker stadig mælk (mme) sen aften og midt nat, selv om vi længe - uden held - har prøvet at fjerne flasken midt nat..
Jeg har tidligere ammet hende, hvilket har været dejligt nemt om natten, men nu hvor hun udelukkende får mme, er jeg lidt i tvivl om flasken midt nat. Er det ok at give hende en flaske, der bliver lavet kl. ca. 23, og som står ude, og som hun så får kl. ca. 2? Jeg synes det er uoverskueligt at skulle op og tilberede/varme flaske på det tidspunkt.. men omvendt vil jeg selvfølgelig heller ikke gøre noget, som er decideret sundhedsskadeligt for hende.
Hun spiser meget skemad om dagen og især om aftenen, så jeg tror ikke hun har decideret behov for mælk om natten. Det virker bare som om, at hun ikke kan falde til ro uden mælk om natten? Hun bruger sut, men spytter den ud og virker meget vågen - altså lige til hun får tilbudt mælk. Så falder hun i søvn med det samme. Er det blot en vane der skal brydes? Skal hun vænnes til kun at have sutten?
Hun får ikke mælk, når hun vågner om morgenen, men i stedet havre/hvedegrød med lidt frugt ved siden af. Er det ok?
Mht. skemad så er hun meget begejstret for vores mad, og jo grovere og kraftigere i smagen jo bedre. Grød og mos er knapt så spændende, men jeg går ud fra at vi fortsat skal arbejde på at få hende til at spise dette? Vi giver hende tit store stykker broccoli, blomkål mv. og det spiser hun gerne. Er det lige så godt som grøntsagsmos?
Hun er også meget glad for brød - må hun godt få meget af det? Er det fint med forskellige slags brød?
Er det ok at give hende æg hver dag?
Jeg giver hende mme på flaske før formiddagsluren og før middags/eftermiddagsluren, og ligeledes før hun bliver lagt til at sove kl. ca. 19. Hun spiser ca. 100 ml. hver gang - og det er også det jeg tilbyder hende sen aften og midt nat. Lyder det fornuftigt?
På forhånd tak for dit svar.
Hilsen A.s mor