Svar: Mad og begynde at tygge
28. maj 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Signe
Tak for dine dejlige ord :) og hvor er det dejligt at høre at I nu starter op med fysioterapi.
Mange børn har rigtig svært ved det med mad i klumper og jeg anbefaler at man til disse børn serverer tingene adskilt. Det vil sige, at I fortsat bør give jeres dreng mos og grød med ske, men den mad, som kræver at han skal tygge lidt mere - den gives med gaffel eller med fingrene.
Det er meget svært for mange børn at finde ud af teknikken med at tygge maden, føre den med tungen til svælget og synke den, når den har rette konsistens. Det er naturligt at skulle have lidt ekstra tid til dette.
De fleste børn er også omkring 8 måneder inden de rigtigt begynder at kunne finde ud af af at tygge og derfor vil det være helt fint, hvis I i denne alder, begynder med lidt rugbrødshapere som supplement til grøntsagsmosen jeres dreng får nu. Grøntsagsmosen kan altså være som den er, så han ved, at det er kommer med ske mere eller mindre bare skal synkes. Men brødhapserne som I giver ham med fingrene, skal han tygge og I skal derfor også prøve at lægge hapserne ind i mundvigen på ham, så han med det samme tygger sammen omkring dem i stedet for at putte dem direkte foran ind i munden.
Lige nu er det vigtigste at I fokuserer på at give ham så mange forskelige fødevarer som muligt, jo mere variation, jo mere forskellig smag, jo bedre er det - jo mere forebygger det kræsenhed fremover. Konsistensen af grød og mos betyder mindre, hold fokus på smagsvariation og det at styrke hans smagspræferencer og omkring 8 måneders alderen begynder I så at supplere med lidt mad i stykker og altså holde tingene adskilt.
Med hensyn til morgenflaske, så afhænger det lidt af hvor sent eller hvor tidligt den ligger. Hvis han vågner omkring kl. 5, så vil det være fint med en morgenflaske, som gør at han kan sove lidt videre og han vil stadig kunne spise sin grød kl. 7.30-8 hvor dagen så rigtigt begynder. Hvis han sover til kl 7, så ville jeg starte med grød og så give ham en flasken inden formiddagsluren.
I følge din plan, så ligger morgenflasken kl 04-05 og den vil jeg derfor bibeholde. Omkring 8-9 måneders alderen kan man normalt skære ned og give 3 flasker dagligt og de vil ofte ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Det er altså flaskerne i løbet af dagen som forsvinder, netop for at give plads til mere rigtig mad i maven. Omkring 10 måneders alderen vil de fleste børn trives med 2 flasker dagligt (400ml mme) som sikrer dem jern nok til de er 1 år. De to flasker vil ofte ligge aften og tidlig morgen eller aften og sen aften.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :o)
Rigtig god pinse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske