Brev:
Ikke sammenligne, og alligevel
28. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Ikke sammenligne, og alligevel
Kære Helen
Tak for dit svar om dagsrytme.
Jeg har allerede et nyt spørgsmål, som presser sig på. Min lille datter på 19 uger har nu i længere tid undgået øjenkontakt med mig. Hun er lidt pylret og giver tydeligt udtryk, hvis der er noget som ikke passer hende. Hun vil fx ikke sidde eller ligge i barnevognen, når hun er vågen. Hun vil meget gerne sidde i bæresele med ansigtet udad. Hun vil ofte ikke ammes, men gerne spise grød. I går i mødregruppen lagde jeg mærke til, hvor mange ting de andre børn kan, som hun ikke kan. De ruller rundt, rører ved ting, siger mange lyde og er glade for at sidde på skødet.
Min datter vil meget gerne kigge. Når hun ligger på sit aktivitetstæppe med legetøj hele vejen rundt, kigger hun ud af døren, på træernes bevægelser i stedet for at tage fat i legetøjet. Hun tager sjældent fat i noget. Men hun er meget glad for at have sine hænder i munden.
Hun gider ikke sidde på skødet, bliver hurtigt utilfreds med det og vil hellere hænge på arm, helst skal vi gå rundt med hende. Hun gider ikke stå stille. I bæreselen brokker hun sig prompte, hvis jeg står stille, i kø i supermarked eller lignende.
De først 3-4 måneder af hendes liv var vi meget op på at hun ikke måtte blive overtræt og overstimuleret, så hun ikke kunne sove, hvilket resulterede i, at hun er blevet lagt for tidligt ofte. - Dette selvfølgelig uden vores vidende. Vi troede hun blev ked af det i barnevognen fordi hun ikke kunne lide at ligge i den eller fordi, hun var overtræt.
Nu er jeg bange for, at hun ikke er så motorisk udviklet eller interesseret i legetøj mv. fordi hun er er blevet holdt tilbage af os... Hun var kun vågen en time, så lagde vi hende og gik med hende, hvis hun blev ked af det i barnevognen. Jeg har frygtelig dårlig samvittighed og føler, at hun bare har ligget dernede eller om aftenen, når vi ville lægge hende i seng om aftenen, skreget på opmærksomhed, udfordringer og stimuli. Kan vi i vores trods alt gode mening have holdt hende tilbage?
Er det normalt at børn i hendes alder ikke gider have øjenkontakt med deres mor? Skal siges, at dette er forholdsvis nyt- 2-3 uger.
Har du ideer til, hvordan jeg kan stimulere hende til at udvikle sig mere motorisk? Vi bruger bold, leger i følge "Leg med din baby", synger osv. Jeg synes, jeg står på hovedet for at få en reaktion, men løber panden mod en mur i øjeblikket:(.
Er bange for, at jeg gør noget, som gør hende ked af det. Jeg ved godt, at jeg ikke skal sammenligne, men det er svært at lade være.
Glæder mig til at høre fra dig.
Bassespigens mor