Svar: NAN H.A.
28. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Sundhedsstyrelsen skriver: "Undersøgelser har vist, at man hos børn med særlig risiko for allergiudvikling kan nedsætte,
men ikke fjerne, risikoen for udvikling af fødevareallergi, hvis børnene ernæres udelukkende med modermælk og/eller højt hydrolyserede modermælkserstatninger i de første 4 levemåneder. Dette gælder specielt komælksallergi, og børneeksem i de første 5-7 leveår. Det synes især vigtigt at undgå tilskud af almindelig modermælkserstatning i de første levedage. Der er også en effekt af partielt hydrolyseret
modermælkserstatningsprodukt (Nan HA), men den er mindre end effekten af højt hydrolyserede produkter (som fx Profylac og Nutramigen).
Den allergiforebyggende effekt af hydrolyserede produkter er ikke vist hos børn uden allergidisposition. Der er ikke dokumentation for, at diæt til gravide og ammende mødre har allergiforebyggende effekt. Der er heller ikke dokumentation
for effekt af diæt til barnet efter 4-måneders-alderen".
Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005.
Når jeg anbefaler dig at gå over til Nan H.A. selvom dine børn nu er 5 måneder gammel, så er det fordi jeg tænker, at med arvelighed for både husdyr og børneeksem, så må det alt andet lige være bedst at give dem en delvis forebyggelse - men i følge sst. må du altså gerne give dem HIPP i stedet for eller almindelig NAN, når de er mere end 4 måneder gamle.
Hvis det således tiltaler dig mere at bruge HIPP, så må du gerne gøre dette og med hensyn til NAN på brik, så vil der med dine børns alder normalt ikke være problemer med at bruge NAN på tur og give noget andet, når man er hjemme. Det er ikke alle modermælkserstatninger der laves på brik, så derfor må man på tur nogle gange skifte til et andet produkt. De fleste børn tolererer dette uden problemer.
Effekten af NAN H.A er delvis og jeg kunne således ikke forestille mig at en brik NAN i ny og næ ville fjerne effekten, men hvis du vil være helt sikker, kan du kontakte Nestle´s diætist på telefon 35 46 01 00.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god solskins-pinse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske