Brev:
Vil ikke drikke mælk samt lider af blærebetændelse
28. maj 2009
Alder:
12 mdr.
Vil ikke drikke mælk samt lider af blærebetændelse
Hej Helen
Min dejlige datter, der lige er fyldt 1 år, har lige haft en rigtig slem omgang blærebetændelse (eller nyre /bækken-betændelse - lægen kunne ikke se, om det var det ene eller det andet), som blev opdaget, da der en dag var blod i hendes ble. Det var selvfølgelig frygteligt, for min lille pige, og jeg følte mig som en rigtig dårlig mor over ikke at have set signalerne (hun havde i en periode på mindst 1 måned været meget ked af det, sovet dårligt, haft lidt feber on/off og været slap og trist. Ja, jeg græder næsten bare af at skrive det til dig. Hun fik hurtigt imacillin, hvilket tilsyneladende har virket, da det p.t. ikke er bakterier i hendes urin, og hun virker til at have det markant bedre.
Jeg har ingen idé om, hvordan hun har fået betændelsen, da jeg altid har været omhyggelig med at tørre den rigtige vej og skifte hende ofte. Mit indtryk er, at hendes børnepasser også passer godt på. Kan man få blærebetændelse af andre ting end at blive tørret forkert?
Hun har, så vidt jeg ved, ikke været udsat for kulde, men jeg går til svømning med hende, hvor jeg dog forsøger at holde hende varm og tør i videst muligt omfang.
Et andet, måske relateret problem er, at hun ikke vil drikke mælk - og i det hele taget ikke drikker særlig meget. Af samme årsag tør jeg ikke stoppe med at amme hende (men jeg trives udmærket med amningen, så det gør mig ikke noget). Jeg ammer hende om morgenen, når hun vågner (ca. kl. 5.30), hvor hun får fra begge bryster, og igen om aftenen kl. 19.30 inden hun skal sove (igen fra begge bryster).
I løbet af dagen er jeg på arbejde, så der bliver hun tilbudt vand og mælk på kop og drikkedunk af børnepasseren. Hun drikker nogle gange kun ca. 30-40 ml væske og aldrig over 100 ml på en hel dag. Hun spiser dog en del frugt og spiser i øvrigt godt, sundt og varieret.
Hun vil som regel slet ikke drikke mælk (hun er i ca. 1½ måned blevt tilbudt MME og sødmælk, men er nu skiftet til letmælk). Hun vil gerne drikke vand, men drikker som sagt kun lidt. En sjælden gang tilbyder jeg hende frugtjuice uden sukker, soyamælk med banansmag og sveskejuice - hun kan lide alle 3 ting, men drikker ikke voldsomt meget af det.
Hun kan og vil gerne selv holde sin kop, men uanset om jeg hjælper hende eller hun selv holder, så gider hun bare ikke drikke mere end en eller to små mundfulde. Når jeg er hjemme tilbyder jeg hende ca. hver halve time - jeg vil tro børnepasseren gør ca. det samme, måske lidt færre gange.
Jeg er bekymret om, hvorvidt hendes manglende væskeindtag, kan optrappe eller ligefrem føre til blærebetændelse.
Hendes bleer er ikke ligefrem tunge, men de er dog våde - hvilket nok skyldes, at hun får frugt både formiddag og eftermiddag (ofte kiwi, appelsin, melon og jordbær, som indeholder meget væske).
Kan du anbefale mig en metode, så jeg kan få hende til at drikke mere?
Mht. mælkebehov, så drikker hun som sagt stort set ikke mælk. Hun nægter også underligt nok at spise ymer, A38, ylette, cultura, tykmælk, yoghurt og lignende. Hun vil gerne spise lidt ost, men ikke meget. Til morgen får jeg som regel 40 ml i hende via hendes morgenmad. Derudover får hun kun det mælk, som hun får via amning, hviket jeg forestiller mig ikke er særligt meget. Jeg kan ikke malke ud overhovedet, så jeg gætter på, at hun måske får max 60-100 ml morgen og 60-100 ml aften.
Jeg er stoppet med at give D-dråber og jern. Er det korrekt gjort i hendes situation?
Min læge rådede mig til, at jeg ikke stoppede med at amme, før hun begynder at drikke lidt mere af kop. Lægen anbefalede mig også at give hende et kalktilskud, som hun mente, jeg kunne få på apoteket. På apoteket oplyste de mig dog, at det ikke fandtes til børn.
Kan du råde mig til, hvad jeg så kan gøre, for at få opfyldt hendes kalk/mælkebehov?
Jeg håber meget, du kan hjælpe mig.
Mange tak for dine altid gode svar.
Kærlig hilsen
Clara's mor