Svar: Vil ikke drikke mælk samt lider af blærebetændelse
28. maj 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Clara´s mor
Man kan få blærebetændelse eller urinvejsinfektion af flere forskelige årsager, den hyppigste er dog at barnet ikke drikker væske nok - og derfor lyder det meget sandsynligt at det er der årsagen hos jer skal findes. Din datter drikker meget lidt i forhold til udregnet behov.
Man skal normalt ikke gå og udregne børns væskebehov, men derimod gå ud fra at hvis man tilbyder, så vil barnet drikke når det har behov og derfor selv kunne regulere sit behov. Da jeg i sin tid var på børneafdelingen, var beregningen for væskebehov således:
0-2 år: 150ml/kg/24 timer
2-5 år: 100ml/kg/24 timer
5-8 år: 80ml/kg/24 timer
Der findes sandsynligvis forskellige formler og der kan også være specielle regler for syge børn, at man skal medregne ekstra væskebehov for perspiratio (sved) og lignende. Men umiddelbart tænker jeg at du godt kan regne nogenlunde med ovenstående.
Hvis din datter vejer 10 kg, så vil hendes væskebehov være ca 1500ml i døgnet og det når hun langt fra op på. Selvom det i øjeblikket er varmt og hun derfor sveder mere, så vil hun stadig have behov for mere end 1 liter væske dagligt - og selv det kniber det med hos jer .... Derfor er det rigtig godt at du er opmærksom og netop spørger til hendes væskeindtag :o)
Vand er det bedste du kan give hende og det er vigtigt at hun lærer at drikke vand. Mælk får hun fra dig og så lidt via maden og lidt letmælk af kop er fint.
Mange børn synes det er dejligt og sjovt at drikke af en kildevandsflaske, de fåes både med og uden 'tut' og nogle børn drikkere hellere af den ene end den anden model.
Hvis du ønsker at give vandet lidt smag, så kan du komme et par citronskiver, appelsinskiver (økologiske) eller lignende i vandet, det kan gøre det lidt mere frisk og også sjovere at drikke.
Du kan også med fordel 'lege' lidt væske i din datter. Et lille kaffestel/dukkestel, kan være en måde at få lidt i hende på.
Du kan prøve at lære hende at drikke med sugerør, det kan også gøre det sjovere at drikke. Hun lærer det bedst ved at drikke af en brikjuice, hvor du 'trykker' lidt så væsken løber op i munden og hun kan smage at der er noget og derfor selv begynder at suge.
Hun har naturligvis ikke godt af at drikke meget juice og saft i det daglige, men det kan være godt for at lære hende teknikken og trods alt bedre end slet ikke at drikke noget. Du kan også give hende lidt fortyndet saft eller juice i en kop, hun må gerne få det, men generelt gælder altså at hun har bedst af at få vand og ikke søde drikke. Vær opmærksom på at det påstås at tranebær saft skulle forebygge blærebetændelse.
Med hensyn til manglende indtag af mælk og mælkeprodukter, så er det rigtigt at hun bør få tilskud af calcium. Det anbefales at børn i 12-23 måneders alderen får 600mg calcium dagligt.
Kalktilskud findes som tabletter, tyggetabletter, granulat, brusetabletter og brusegranulat. Børn skal være mindst 1½ år inden de kan tygge tabletter, derfor bør man knuse pillerne, når de gives til små børn eller bruge f.eks. brusetabletter, som opløses i vand og drikkes.
Jeg ved ikke, hvem du har talt med på apoteket, men man kan altså sagtens købe forskellige kalktilskud - også til børn. Det bør dog ordineres af lægen, hvis børn under 2 år skal have ekstra kalk - men det lyder jo som om at jeres læge også har gjort det - så måske skal du bare bede om at få en recept på det du tror passer jer bedst - brusetablet eller tabletter som knuses. Vælger man at knuse kalktabletterne, så kan man med fordel købe en pilleknuser på apoteket og så give de knuste piller sammen med lidt frugtmos.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske