Svar: Overvejer alternativ til amningen - 5 mdr.
28. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Diana
Tak for dit brev, jeg håber at jeg også kan hjælpe dig :o)
Det er rigtig godt at din dreng er glad for skemad og er kommet godt igang med dette. Det er fint at du forsøger at give ham skemad ca 3 gange dagligt og det er rigtig godt, at du fortsat følger efter med mælk. Det lyder også som om at din dreng sover godt om natten, hvis han de fleste nætter kan sove ca 6 timer uden at få mælk ... det er super fint, det er lige efter bogen :o)
I forhold til rytme om dagen, så vil de fleste børn i din drengs alder ofte sove meget som du beskriver, mange sover dog kun 45 minutter om formiddagen og sover så 1½ time over middag + en powernap på 20 minutter sidst på dagen - og at din dreng gør det i en lidt anden rækkefølge er helt okay. Sålænge han trives sådan og du ikke bliver frustreret over det :o)
Det er måske der vi skal hen - at du skal acceptere hans måde at sove på, at hans rytme faktisk er okay, det er begrænset, hvor meget mere du kan forvente af ham lige nu ...
I forhold til amning og alternativ til brystet, så vil alternativet med den alder din dreng har - være en flaske med modermælkserstatning. Du må gerne stoppe amning, hvis du ikke synes det fungerer for jer, men det kræver jo så at din dreng vil tage imod en flaske. Hvis han aldrig har fået flaske før, så synes jeg du skal forsøge og se hvad han siger til det. Hvis han accepterer det, spiser godt af flasken og derefter sover godt og længe, ja så lyder det jo som noget du kunne forsøge mere af. Men vil han ikke flasken så bliver du fortsat nød til at amme for at sikre ham hans mælkebehov.
Behovet for mælk nedsættes automatisk i takt med at han bliver ældre men der går noget tid endnu. Med den alder din dreng har nu, så vil han have behov for ca 6 amninger eller flaske i døgnet ved siden af sine 3 måltider skemad. I 8-9 måneders alderen vil han kunne nøjes med 3 amninger eller flaske og mellem 10-12 måneder nedsættes behovet til 2 gange dagligt.
Hvis du således allerede nu ved, at du ikke vil amme ham særligt længe og at du under alle omstændigheder gerne vil have at han kan tage imod en flaske, så bør du arbejde på at lære ham det nu. Hvis du modsat tænker, at det er helt fint med amning et par gange om dagen og du kan sagtens amme ham indtil det er relevant med dette, så skal du naturligvis fortsætte med at amme.
Hvis du vælger at erstatte amning med flaske, vil jeg i første omgang anbefale dig at give flasken 1 gang dagligt. Stille og roligt trapper du så op, så du ammer en gang mindre og giver en gang mere flaske. Det vil sige, at hvis du ammer f.eks. 6 gange dagligt nu, så kan du amme 5 gange og give flaske en gang. Herefter kan du amme 4 gange og give flaske 2 gange, amme 3 gange og give 3 flasker osv. indtil du synes det fungerer. Måske viser det sig, at det er godt at gøre begge dele og at det fungerer med både amning og flaske, måske viser det sig at det ikke behøver være enten eller men godt kan være et både-og ... :o)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05-06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 9.30
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl. 13. Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper måske 20-30 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 20. Tidspunktet afhænger af hvor sen og hvor lang en powernap han har taget om eftermiddagen
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover videre. Begynder måske her at kunne sove de ca 6 timer uden mælk til næste morgen tidlig. Mange børn er 6 måneder inden de kan dette, så det er flot at han ofte allerede kan.
Som du kan se har jeg i denne plan skrevet både amning og flaske ind og du kan naturligvis selv vurdere, hvor på dagen du synes det passer bedst at give flaske, hvis det er det valg du træffer :o)
Læg også mærke til at der er ophold mellem skemad og indtagelse af mælk - det følger ikke lige efter hinanden. Mælken ligger inden han skal sove igen.
Jeg håber at min plan for dagen og mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske