Svar: Putning og søvn - 12 mdr.
28. maj 2009
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det spiller helt sikkert ind at din datter har væske i ørerne og det er godt at I skal have lagt dræn, lad os håbe at det hjælper :o)
Det at have ondt i ørerne, gør det naturligt svært for din datter at overgive sig til søvnen. Hun forstår ikke hvorfor det er sådan og kan ikke forklares det, bliver bliver naturligt utryg og bange, når hun har en smerte hun ikke kan forholde sig til ... At sidde i din favn beroliger og smerten aftager, når hun holdes oprejst. Ligeså snart hun bliver lagt ned og har ligget lidt, så øges trykket i ørerne og smerten kommer igen. Derfor anbefales det at elevere hendes hovedende, så hun ligger højere med hovedet end med resten af kroppen.
Hun er stadig for lille til at ligge med hovedpude, men du kan lægge en pude ind under hendes madras så hele madrassen bliver løftet under hovedet og hun derved kommer til at ligge højere og trykket i ørerne mindskes.
Det er også sådan at din datter stadig er så lille at hun ikke forstår hvor du er, hvis hun ikke kan se dig. Hun kan ikke forholde sig til at du er i stuen og hun i værelset. Når hun ikke kan se dig, så er du væk, så føler hun sig forladt og alene og derfor har hun brug for din nærhed og tryghed, når hun skal sove.
Samtidig er hendes motoriske udvikling jo også godt igang, hun er sandsynligvis begyndt at gå lidt rundt ved møblerne, rejser sig, bevæger sig mere og mere ud på egen hånd og det giver en naturligt fysisk uro, når hun skal sove. Hun har uro i sine ben, hun har svært ved at slappe af og lade roen komme over sig.
Hendes øgede opmærksomhed på verden giver også ekstra mange stimuli og dermed også flere drømme. Alle dagens oplevelser skal bearbejdes i søvne om natten og det giver også natteuro.
Så hendes udvikling, hendes smerter i ørerne, hendes alder - alt sammen spiller det ind og giver urolige nætter og svært ved at overgive sig til søvnen lige nu ...
Krydser fingre for at drænene vil hjælpe lidt på vej, at det vil holde op med at gøre ondt ....
Held og lykke med det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske