Svar: Mælk efter 1 år?
28. maj 2009
Alder:
12 mdr.
Hej igen
Nu hvor jeres datter er blevet et år, vil det være rigtig godt, hvis I kunne begynde at trappe ud af flaskerne og i stedet give hende almindelig mælk og mælkeprodukt.
Det anbefales at børn omkring 1 års alderen tilbydes mellem 350-500ml komælk dagligt. Før 1 års alderen gives sødmælk og sødmælksprodukter, efter 1 års alderen gives letmælk. Ved at give barnet min 350ml mælk dagligt, så vil barnet på en let måde, få de vitaminer, mineraler og proteiner, som det har behov for.
Jeg ved at I tidligere har spurgt til mælk og at din mand var inde på at I skulle stoppe med mælk for at se om det kunne have effekt på jeres datters øreproblemer. Hvis I vælger at stoppe med at give hende mælk nu, så er det vigtigt at hun får calcium tilskud dagligt og det anbefales her at børn i alderen 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Det kan gives som tabletter man knuser og f.eks. gives med lidt frugtmos eller det kan gives som brusetabletter der opløses i vand og drikkes. Men det bør lægeordineres til børn under 2 år.
Der er absolut ingen forskel på om I giver hende NAN eller HIPP 1 eller 2, fordi I jo skal trappe ud af mælken nu. Giv hende det hun er glad for og har det godt med og giv hende så mindre og mindre, så hun tilsidst helt kan undvære.
Jeg vil anbefale jer at fjerne flasken om morgenen først og i stedet kan hun få en tår vand, hvis hun vågner tidligt og er tørstig. Ellers bør dagen starte med morgengrød i stedet for flaske.
Stille og roligt i løbet af de næste måneder skal flasken inden sengetid også erstattes og I kan her i stedet give lidt mælk af en kop, ½ banan eller lignende som en del af putteritualet og så er det en god idé at læse en godnathistorie. Så I stedet for at jeres datter sidder på skødet og falder til ro med sin flaske, så skal hun stille og roligt til at sidde og falde til ro med en historie.
- lige nu skal hun dog være rask først, jeg ved fra dit andet brev at hun skal have lagt dræn i ørerne i dag og det er derfor ikke lige nu at I skal ændre på tingene og fjerne flaskerne - men i løbet af de næste par måneder bør flaskerne helt fjernes.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske