Svar: Urolig søvn - 8 mdr.
28. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Susan
Dejligt at høre at I havde en god rejse :o)
Når jeg læser din beskrivelse af jeres datter og de ting, som sker hos jer, så tænker jeg at årsagen til at din datter pludselig virker mere urolig, når hun skal sove og helst vil være i favn på mor og far, når I er ude, hænger sammen med hendes alder og det faktum at hun nu er igang med separationsfasen.
Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvor aktiv din datter er motorisk, men du skriver at hun er aktiv og meget gerne følger med i verden omkring sig og det i sig selv er en årsag til øget natlig uro.
Når et barn er i separationsfasen, så er barnet, som navnet siger, igang med at separere sig, adskille sig lidt fra sine forældre - ofte mest mor, fordi mor har været den der har været mest omkring barnet de første måneder.
Man ser det ofte rent fysisk, hvor din datter tidligere har siddet på dit skød, så sad hun ved dine fødder, så kunne hun sidde længere og længere væk fra dig og tilsidst begynder hun at kravle og krybe. Bevæger sig motorisk væk fra din favn, fra din fysiske tilstedeværelse, kommer dog hele tiden tilbage, skal lige tankes lidt op med et kram for atter at turde bevæge sig ud igen på egen hånd. Tjekker at du er der, kigger på dig, du skal bare lige bekræfte at det er okay og så tør hun atter godt være lidt sig selv.
For at børn kan adskille sig, så er det vigtigt at de også er tilknyttet. Hun kan altså kun adskille sig fra dig, fordi hun er knyttet til dig og derfor forstærkes tilknytningen til dig i denne periode - det er derfor I lige nu oplever at jeres datter virker lidt mere søgende mod jer forældre og protesterer, når hun kommer over til andre.
Din datter har således brug for at du er lidt ekstra om hende i øjeblikket, især om aftenen når hun skal sove og når I er ude hos andre. Hun har brug for at være hos dig og hun har brug for hele tiden at kunne se dig - hendes trygge base - for at kunne møde verden og alle de udfordringer det giver. Hun føler sig tryg ved at møde verden, siddende i din favn. Hun forstår stadig ikke at du er inde på den anden side af væggen, hvis hun ikke kan se dig, hun kan ikke forholde sig til dette, så når man går - også selvom man bare går ind i et andet rum, så bliver hun ked af det, hun føler sig forladt og hendes verden bryder sammen.
Du mærker det sikkert også hvis hun er i stuen og du går ud i køkkenet eller hvis du går på toilettet eller bare ud med skraldespanden?
Hendes fysisk aktive periode, giver en naturlig motorisk uro om natten, hun har svært ved at finde fysisk ro, hun har svært ved at ligge stille og hun øver sig sandsynligvis også i at trille, kravle, rejse sig, osv. i sin seng - både når hun er vågen og når hun sover. Hendes opmærksomhed på verden, hendes øvelse i selvstændighed osv. påvirker hende også mentalt - hun drømmer mere, alle dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme.
Jeres datter har således en helt naturligt både motorisk og mental uro, som skyldes hendes alder og den udvikling hun lige nu går igennem. Man ser det især i 7-10 måneders alderen :o)
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, lidt forklaring plejer at kunne give lidt ro :o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske