Svar: Bio strath ?
29. maj 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Mette og Ulrik
Bio-strath er et kosttilskud og omkring disse skriver Sunhedsstyrelsen: "Kosttilskud er uegnede og unødvendige for børn under 1 år... Kosttilskud må ikke markedsføres som havende en forebyggende eller helbredende virkning. Det er således i strid med fødevarelovgivningen, hvis producenterne hævder, at man kan forebygge eller helbrede sygdomme med et kosttilskud." (citat, sst. anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Din datter er nu over 1 år gammel og kan således godt få kosttilskud som biostrath uden at du går imod sst.´s anbefaling, men det bedste ville dog være, hvis du kunne få hende til at spise mere rigtigt og varieret. Det er jo blandt andet gennem maden at vi opbygger vores immunforsvar og her har især fisk en vigtig rolle.
Fisk og skaldyr indeholder blandet andet Selen og netop Selen er vigtigt for vores immunforsvar. Selen er det vi kalder for antioxidant. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du dagligt sørger for at din datter spiser en eller anden form for fisk. Det kan være varme fiskeretter, men det kan også sagtens være fisk som pålæg på brøddet - f.eks. makrel, tun, sildepostej, sild, røget laks, torskerogn eller lignende - ligesom hun også meget gerne må spise rejer og muslinger.
Grøntsager og frugt er også vigtigt og hvis din datter er meget småtspisende, så kunne du overveje om du skulle prøve at få hende til at drikke lidt frugt og grønt i stedet. Du kan give hende grøntsagsjuice - blandet af mange forskellige grøntsager og gerne med frugt og bær i, for at give en god lidt sødere smag.
Det der er med sådanne smoothies er, at man skal huske at de ofte drikkes ovre lidt længere tid og syren i frugterne kan sammen med frugtsukkeret give tandskader. Derfor er det vigtigt at hun får det som en drik/mellemmåltid og ikke render og nipper af glasset hele tiden.
Der er også sådan, at når man presser frugt og grøntsager til juice, så får man ikke de vigtige fibre med og derfor kan barnet ikke leve udelukkende af at drikke sine grøntsager. Det gør det altså ikke ud for den mere rigtige mad, men kan være et udmærket supplement netop til en pige som jeres, der har godt af at få lidt flere vitaminer og også antioxidanter.
Hvis I ikke synes at I kan få nok variation i hende via kosten, så vil jeg umiddelbart anbefale at I giver hende en multivitaminpille dagligt. Sålænge hun ikke er ældre skal den knuses for at hun ikke får den galt i halsen.
Derudover vil jeg sige, at jeres datter meget let bliver smittet med alverdens baktusser, netop fordi I alle tager noget med hjem. Som den yngste er hun langt mere udsat end nogle af jer andre. Faktisk siger man at børn skal gå to vintre igennem inden deres immunforsvar er styrket ... så der er desværre nok et år endnu inden I oplever at det vender. Heldigvis går vi dog den lyse tid i møde og dermed en periode med forhåbentlig mindre sygdom :o)
Håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske