Svar: Svær at få til at sove om dagen
29. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Marianne
Det lyder umiddelbart som om at din dreng trives og sover rigtig godt. Det svære for ham er at overgive sig til søvnen om dagen, det er svært at koble fra og lukke af for verden og det lyder derfor som om at han har brug for at du luller ham til ro.
Det lyder ud fra det du fortæller som om at han falder i søvn meget hurtigt, hvis du triller ham og der er i det du fortæller ikke noget der tyder på at han har problemer med generelt at skifte søvnfase - han sover jo rigtig godt om natten. Derfor er det for jer et spørgsmål om at hjælpe ham med at koble fra, lukke af for alle indtryk og overgive sig til søvnen og jeg synes faktisk det er fint, at du her triller ham lidt.
For at han ikke skal blive afhængig af at du går med vognen, så vil jeg anbefale dig at du forsøger at trille ham frem og tilbage mere eller mindre samme sted. Når han stopper med at græde, så stopper du med at trille vognen og afventer ser om han så ikke falder i søvn, græder han igen, så triller du lidt igen, stopper atter, venter ser hvad der sker, triller evt. lidt igen osv. Ved hele tiden at stoppe vognen, så giver du ham mulighed for at falde i søvn uden den afhængighed at blive trillet, men i stedet netop lære at sove uden at vognen hele tiden er i bevægelse. Det at trille ham er således for at lulle ham til ro ... kan du se forskellen?
Jeg håber ovenstående vil være en metode der er god for jer at bruge, fortsat held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske