Svar: Nye tænder
9. maj 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Gitte Fenger
Jeg tror bestemt at det virker smertelindrende at die hos dig om natten, simplethen fordi det er tryg og rart og det bedste sted at være når det gør ont og ikke kan forstå smerten.
Hvis din datter har meget ondt for tænder, så kan man hos egen læge få en recept på 'Dolodent' som er lokalbedøvende. Det kan pensles på gummerne med en finger eller en vatpind og det er meget vigtigt at man er opmærksom på ikke at bruge det andre steder i munden, da alt (svælg, tunge osv) bliver bedøvet, hvilket kan være farligt for barnet. Det er derfor det er på recept.
Et gammel husmoderråd er også at give hende en skive agurk at bide i. Men det kan du naturligvis kun bruge om dagen. Ellers så er det godt med forskelligt koldt.
Det er rigtigt at det kan gøre on dt om natten, måske fordi barnet i sine vågne timer jo kan afhjælpe smerten ved at tygge i forskelligt, om natten når der er ro, så 'murer' det mere.
Det vil være en god idé at trappe ned på natamningen. Hvis hun dier tre gange om natten er der også en risiko for at hende mælkeindtag er så stort at der mangler plads til den egentlige mad i løbet af dagen. JO mindre mælk hun drikker om natten, jo mere vil hun sandsynligvis også kunne spise om dagen.
I en alder af 8½ mdr må I jo tilbyde hende stort set alt, så alt hvad I spiser, som hun viser interesse for kan forsøges. Rugbrødhapser med smørbartpålæg og grøntsager, kød, fisk i små stykker. Prøv f.eks. også med pastaskruer, det kan nogle gange være et hit.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske