Svar: 8 ugers undersøgelse
29. maj 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Stine
Dejligt at det går bedre med lillebror og flot at han nu sover så fint - nyd det :)
Den gynækologiske undersøgelse som ligger 8-9 uger efter fødslen er et tilbud, det er således ikke obligatorisk, men noget man kan tage imod, hvis man gerne vil - derfor siger nogle kvinder fra og andre siger ja tak.
Ved undersøgelsen ser lægen på evt. rifter og syninger lavet i forbindelse med fødslen, hvis man er blevet klippet i mellemkødet - det der hedder en episiotomi, så vurderes det også om såret her heler som det skal. Derudover vurderes det om man har normal funktion i bækkenbunden, altså om man kan knibe sammen. En god indikation på dette er om man kan holde på vandet, når man tisser og du kan her lave en lille øvelse, hvor du prøver at klemme strålen over, når du tisser, for at se om du kan holde dig ... tro mig det er svært, når man har født.
Det er ikke en øvelse man skal lave hver gang man går på toilettet, for det har blæren ikke godt af, men det kan give en idé om 'hvor slap' man er i underlivet og at bækkenbundstræning er vigtig.
Så hvorvidt du skal insistere på en undersøgelse er afhængigt af hvad du har det bedst med. Hvis du gerne vil have det gjort, så bør du ringe og bestille tid. Hvis du oplever at du ingen problemer har - så lad det evt. ligge; men har du så f.eks. talt med lægen om prævention? Ellers er det jo en oplagt mulighed for at få en ny tid og få foretaget en undersøgelse i den forbindelse. Bare en tanke ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske