Svar: Morsyg dreng og sprogudvikling
29. maj 2009
Alder:
18 mdr.
Kære KJ
Især i 18-20 måneders alderen oplever man ofte at børn virker lidt mere tryghedssøgende, lidt mere pylrede (morsyge om du vil) og de sover ofte også mere uroligt. De har svært ved at give slip på dagen og alle oplevelserne og vågner ofte med skrig og gråd i løbet af natten. Nogle gange så voldsomt at det næsten virker som mareridt.
Det handler om at børn i denne alder begynder at have lidt mere farefornemmelse. Altså forståelse for at ting kan være farlige, at der er modstand i verden.
Jeres dreng bevæger sig motorisk godt omkring nu, han begynder at løbe og han oplever at han kan falde og slå sig. Han klatrer også op på stole, sofaer, trapper, rutschebanen på legepladsen og oplever at han ikke selv kan komme ned - uha, jeg er højt oppe ... Han oplever også mere og mere modstand i hverdagen, det er modstand fra andre børn - de skubber måske til ham, tager hans legetøj, leger ikke på hans præmisser osv. Og han oplever også nogle gange at I hiver fat i ham, trækker ham til jer, fordi han måske er på vej ud på vejen eller noget andet som er farligt.
Hele denne spirende fornemmelse af verden som farlig og udfordrende på flere punkter giver nye oplevelser, nye ting at bearbejde og det reagerer han naturligt på. Det er derfor helt normalt for hans alder, at han søger dig mere, at han har brug for at sidde lidt mere på skødet, at han har brug for at vide at den sikre base er der og han bliver lidt mere modig, når du er der og han kan opleve verden lidt sammen med dig.
Far skal naturligvis også kunne komme på banen og jeg tænker at det vil være rigtig godt, hvis de to kunne begynde at lave noget sammen. Noget far og søn laver, noget som mor ikke er en del af. Det kan være alt lige fra at handle sammen, til at spille bold i haven eller grave efter regnorme. Det betyder ikke så meget, det er bare vigtigt at prioritere, så far stadig også føler at han har betydning (hvilket han selvfølgelig har - men det er mere følelsen af det :o)).
Og så er det rigtig godt at du lige nu prioriterer at lave ting med William, snakker med ham, læser for ham, synger med ham osv. og bruger tid på sådanne ting i hverdagen. Det er rigtig godt at du forsøger at minimere alle de praktiske ting der også skal gøres eller forsøger at flytte det til et tidspunkt, hvor William sover eller måske leger med far.
I forhold til sproglig udvikling og øreproblemer, så vil mellemørebetændelse, væske i ørerne, propper af ørevoks osv. naturligt påvirke barnet og kan på sigt forsinke sprogudviklingen. Mange andre faktorer spiller dog også ind og det lyder hos jer som om at jeres dreng er rigtig fint med, det lyder også som om at I allerede kan mærke en forskel efter han har været ved ørelæge og det er rigtig godt.
De fleste børn vil omkring 16 måneders alderen kunne sige små ord som "hej-hej" eller "dyt", "hov" osv. Med den alder din dreng har nu, vil han normalt også begynde at benævne dyr ved dyrens lyd, altså f.eks. sige "vov-vov", når han ser en hund. Det er også meget fint at han peger og beder dig sætte ord på ting "hva det?" osv. hvor I har fælles opmærksomhed på ting og han hører ordene for det "bil", "lys", "bold", "sut" og lignende små ord og omkring 20 måneders alderen vil han selv begynde at sige flere af disse ord.
Omkring 24 måneder vil han begynde at sige små ord sat sammen, det kan f.eks. være "min bil" eller "de bar" i betydningen "der er far". Du kan således ikke forvente at alle ord tales rent i denne alder, det er meget normalt at børn siger ord som mest forældrene forstår :o)
Lige nu er det bedste du kan gøre at læse og synge for og med din dreng. Ha ham siddende på skødet, når du læser, så lyden fra din mund kommer bag ved hans øre, så hører han det bedre. Pas også på ikke at presse ham til at sige ting, lad f.eks. være med "Kan du sige biiiil" eller lignende, men lad ham selv forsøge at sige ordet og svar igen ved at gentage ordet. Hvis han f.eks. siger "bi" for ordet bil, så svarer du "ja, det er en bil" så du anerkender og viser at du forstår hvad han siger og samtidig nævner ordet, så han hører det rigtigt.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du hermed er hjulpet videre på vej og har fået lidt ro omkring hvad der sker hos jer lige nu :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske