Svar: Min datter vågner efter 30 minutter
10. maj 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Jeg kan desværre ikke give dig en forklaring på, hvorfor din dattter vågner præcis efter 30 minutter, når hun i øvrigt sover godt om natten.
Jeg kan godt forstå hvis du ikke kan rulle din datter i barnevognen i flere timer, men det kan godt være en god idé at indføre en fast barnevognstur dagligt. Ikke for at give din datter en vane med at skulle køres for at kunne sove, men i håb om at du kan sætte længden af kureturen mere og mere ned og dil sidst bare lige nøjes med at rulle vognen lidt, når hun begynder at give sig, for endelig helt at kunne lade være.
Derudover skal du naturligvis tænke på om hun mon er sulten om dagen. Hvad får hun at spise?
Jeg tror bestemt at hun vil vokse fra det, men det vil være en god idé at du med den alder hun har så småt begynder at indføre et fast putteritual for dagen. Det I gør om aftenen virker tilsyneladende rigtig godt og måske kan du indføre noget af det samme om dagen.
Du må også se om det har nogen virkning at du prøver at sætte lidt mere faste tider på hendes soverytme. Ikke at hun skal sættes ind i et skema, men som en del af rutinen at hun f.eks. så vidt muligt bliver lagt kl 9.30-10.00 og skal sove sin formiddagslur og igen om eftermiddagen. Hun skal naturligvis have lov til at sove, når hun er træt, men måske kan det hjælpe at strække tiden lidt om formiddagen?
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske