Svar: Forlængelse af lure om dagen
30. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Der er faktisk meget normalt at børn i 3-4 måneders alderen begynder at powernappe mere om dagen og således sove kortere lure end de tidligere har gjort. Det handler blandt andet om den udvikling og alder de går igennem lige nu.
Børn i denne alder er utroligt opmærksomme på verden, de følger rigtig meget med, de skelner mere og mere tydeligt om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed og ofte oplever man også at børn i denne alder har lidt svært ved at koncentrere sig når de skal spise. De lader sig meget let forstyrre og man kan derfor meget hurtigt komme ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt.
Derfor er det vigtigt at du for det første er opmærksom på at din dreng får mad nok. Det kan i denne alder være en god idé at give mælk 2 gange imellem hver lur uanset om man ammer eller giver flaske. Du kan derfor forsøge at give ham en flaske, når han vågner af lur, så det er hans egentlige måltid og så supplere med en lille smule - måske bare 30-50ml og en sut inden du så putter til lur igen. Det er ikke noget man skal blive ved med, men det kan være godt i en periode og det giver også dig en ro at vide, at han ikke vågner fordi han er sulten og har behov for mere mad ...
Derudover skal man finde balancen mellem at være vågen og aktiv og have behov for at sove. Det er her meget vigtigt at du husker på at din dreng ikke længere er et spædbarn og at han nu har brug for rigtig meget stimulation, han skal bruge sig selv både fysisk og mentalt i sine vågne perioder. Derfor skal du hjælpe ham med at blive aktiveret, når han er vågen - han skal virkelig tumles med nu.
Det er vigtigt at du ikke putter ham for tidligt, men derimod nogle gange tænker på at han måske gaber og virker træt fordi han keder sig og at du i stedet skal tumle med ham og aktivere ham fremfor at putte ham til søvn. Han må altså gerne være vågen og aktiv i længere tid inden han atter skal sove.
Men når det så er sovetid og du er sikker på at han er træt og klar til at sove, så skal du hjælpe ham med at koble fra overfor verden. Hjælpe ham med at lukke af for alle stimuli, alle oplevelser, alt det som virkelig interesserer ham i øjeblikket og det er her rigtig godt at putte ham i barnevognen, fordi han under kalechen naturligt bliver skærmet.
Du kan godt prøve at putte ham og arbejde på at han skal falde i søvn selv, men du skal i givet fald så lægge ham fra dig på det tidspunkt, hvor du kan se at han er lige ved at overgive sig til søvnen - han sover endnu ikke helt, han misser lidt med øjnene, de drejer rundt i hovedet på ham - og han kan lige registrerer hvor du lægger ham og falde i søvn. Han skal således ikke lægges meget vågen ned i barnevognen, for så bliver han for ked af det.
Du må gerne trille vognen lidt, hvis han græder, men stoppe igen, når gråden stopper, så du hele tiden forsøger at finde en rytme, hvor han trilles lidt, stopper, afventer om han sover, græder han, trilles han lidt igen, stopper osv.
Det er vigtigt at du arbejder på at han skal sove 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Den midterste lur er ofte den længste og her kan det være nødvendigt at trille ham for at holde ham sovende, men de to andre lure kan sagtens være kortere lure og det er helt okay. Lige nu er det rytmen om dagen du skal prøve at arbejde lidt på.
Jeg håber ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske